فیدان: به نقل از خبرگزاری مهر ــ گروه هنر: بیست و یکمین بازار فیلم ایران همزمان با سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هدف جذب خریدار از سراسر دنیا به ویژه کشورهای منطقه برپا شد. از همان ابتدا مدیران برگزاری این بازار تاکید داشتند که بازار فیلم ایران با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند مهم‌ترین بازار فروش آثار ایرانی به شمار رود.

در این گزارش با تعدادی از نمایندگان دفاتر پخش بین‌المللی خصوصی که در این دوره از بازار فیلم حضور داشتند گفتگو کردیم و هادی علی‌پناه نماینده شرکت پخش بین‌المللی «فیدان» گفت: خریداران فیلم کوتاه به بازار دعوت شوند.

هادی علی‌پناه نماینده شرکت پخش «فیدان» که اولین حضور خود را در بازار فیلم تجربه کرد، گفت: «فیدان» را همه به عنوان یک وب‌سایت تخصصی در حوزه فیلم کوتاه می‌شناسند که نزدیک به سه سال از فعالیت آن می‌گذرد. «فیدان» از همان ابتدا در زمینه پخش فیلم کوتاه فعالیت‌هایی را انجام می‌داد اما چندان به صورت حرفه‌ای این بخش را دنبال نمی‌کرد البته در آن زمان هیچکس به صورت حرفه‌ای در حوزه پخش فیلم کوتاه فعالیت نمی‌کرد.

وی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته برنامه‌ریزی جدی برای حضور حرفه‌ای «فیدان» در پخش خارجی فیلم‌های کوتاه صورت گرفت و از ابتدای سال ۹۷ در این زمینه ورود پیدا کردیم و این روزها مشغول مکاتبه با پخش کننده‌ها و جشنواره‌های خارجی هستیم تا هم «فیدان» و هم فیلم‌های کوتاه سینمای ایران را به این مراکز معرفی کنیم.

علی‌پناه با اشاره به اینکه امسال اولین حضور رسمی «فیدان» در بازار جهانی فیلم فجر رقم خورد، توضیح داد: در این بازار با چند نفر از دبیران و مدیران جشنواره‌های مختلف بین‌المللی جلساتی داشتیم که از آن جمله می‌توان به دبیر جشنواره «اینترفیلم» آلمان و نماینده جشنواره‌های برلین، استکهلم و چندین جشنواره دیگر اشاره کرد. گفتنی است جشنواره اینترفیلم چهارمین جشنواره مهم سینمایی در کشور آلمان است و از امسال نیز جزو جشنواره‌های ورودی اسکار شده است و می‌توان آن را جزو جشنواره‌های مهم در حوزه فیلم کوتاه دانست.

وی درباره بیست و یکمین بازار فیلم ایران بیان کرد: جا دارد تعداد بیشتری از چهره‌های مهم در بازار فیلم فجر حضور یابند و تعداد خریداران بیشتر شود. در این دوره خریدارانی که در بازار حضور داشتند بیشتر به دنبال خرید آثار بلند سینمایی و کمتر به دنبال خرید آثار کوتاه بودند. شاید در سال‌های آینده برنامه ریزان بازار فیلم به این مساله توجه کنند که با فعال شدن پخش کنندگان فیلم کوتاه در بازار، خریداران فیلم کوتاه را برای حضور در بازار فیلم فجر دعوت کنند.

مسئول غرفه «فیدان» در بازار فیلم فجر تاکید کرد: امسال در بازار فیلم، مسئولیت پخش بین‌المللی ۹ فیلم کوتاه و فروش بین‌المللی ۳۰ فیلم کوتاه را برعهده داشتیم که ۵ فیلم کوتاه ما هنوز پخش بین‌المللی آن‌ها آغاز نشده است.

علی پناه در پایان بیان کرد: نباید این را فراموش کرد که بازار فیلم کوتاه، بازار بسیار کوچک و محدودی است و رقم‌هایی که برای تبادل فیلم کوتاه پرداخت می‌شود، رقم‌های بسیار اندکی است و با توجه به گردش مالی اندکی که دارد تعداد فعالان در این حوزه نیز بسیار کم است و حتی در بازار فیلم جشنواره‌های مطرح از جمله کن، بخش فیلم کوتاه نسبت به سینمای بلند بسیار کوچک‌تر است. در نهایت امیدوارم شرایط بهتری برای عرضه فیلم کوتاه در سطح بین‌المللی فراهم شود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=11208