سید محمد صادق موسوی

نوشتن درباره سایتی که همه دغدغه‌اش دیده شدن فیلم کوتاه است آن هم در شرایطی که هزار و یک مانع سر راه سینمای کوتاه قرار دارد، مایه مباهات است. معتقدم هر اقدامی به گسترش فیلم کوتاه کمک کند قابل تقدیر است. سایت فیدان نشان داده که در دو سال گذشته سر منشا تحولی در اطلاع رسانی اخبار مربوط به فیلم کوتاه بوده است. جای چنین نگاه حرفه‌ای و تخصصی به سینمای آینده در فضای خبری ما خالی بود. امیدوارم سومین سال فعالیت فیدان، سال پر رونقی برای سینمای کوتاه باشد و فیدان همچنان در انعکاس اخبار مربوط به این سینمای شریف پرانگیزه عمل کند.

 

آرش رصافی

فیدان محصول عشق و تعهدی است که از استقلال فیلم کوتاه می‌آید، از بدعت و نوآوری موجود در آن و از جذابیت شوق‌انگیزی که از جهان بسیار بزرگ فیلم کوتاه برمی‌آید. این جهان قادر است ما را محصور کند و طعم خوش سینما را دگرگونه به ما بچشاند.

فیدان از دل عشقی برمی‌آید که در هادی علی‌پناه موج می‌زند، در صراحتش، در نقدش و در تعهد و دل‌باختگیش به جهان فیلم کوتاه  و لاجرم به همین دلیل بردل می‌نشیند… از سر دل‌مشغولی و وقت گذراندن و شهرت نیست، از سرعاشقیت است… خالصانه. قدردانش باشیم و امیدوار به گستردگی و تداومش.

 در این برهه زمانی که فیلم کوتاه و سینمای مستقل چندان مقبول قدرتمندان نیست این عشق و تعهد خالصانه به گسترش زبان سینما، غنیمتی است که باید پاسش بداریم.

 

مسعود امینی تیرانی

قدرت فیلم کوتاه به داشتن یک خانه است، خانه‌ای که سقف بالای سر همه فیلم‌سازان کوتاه باشد. خانه‌ای که بتواند احساس یک خانواده را به فیلم‌سازان کوتاه بدهد. خانواده‌ای که بتواند وقتی ناخوانده‌ای، خواب تازه‌ای برای فیلم کوتاه می‌بیند، از خودش دفاع کند. اگرچه انجمن فیلم کوتاه می‌کوشد تا این خانواده بزرگ را بسازد اما راه و دشواری فراوان است. فیدان، در این مدت کوتاه توانسته تا اندازه‌ای و در غیاب تشکلی بسیار بزرگ از فیلم‌سازان فیلم کوتاه، خانواده‌ای مجازی بسازد. فیدان در این مدت کوتاه توانسته نقش پر کننده فضاهای خالی میان امکانات و توانایی‌ها و حتی ناتوانایی‌های فیلم کوتاه داشته باشد، با انجمن فیلم کوتاه، با سینمای جوان با فیلم‌سازان و با جشنواره‌ها و با هرجا که اسمی از فیلم کوتاه هست رابطه برقرار کند و این اتفاق کمی نیست. همین حداقلش هم مبارک است. اما حتما باید خانه بزرگ‌تری ساخت. خانه‌ای که پایش روی زمین باشد.

 

نیما عباس‌پور

خیلى از روزها از خواب بیدار می‌شوى و غمگینى. حوصله هیچکس و هیچ چیز را ندارى. تو دلت بارها به خودت می‌گویى که اى کاش هیچ وقت صبح نمی‌شد و اى کاش هیچ وقت بیدار نمی‌شدى… ولى زندگى ادامه دارد. سعى می‌کنى روحیه و در نتیجه روزت را عوض کنى. به فیلم‌ها و کتاب‌هایى که گوشه کنار اتاقت چیده شده‌اند نگاهى می‌اندازى ولى میلى در خود براى خواندن و دیدنشان حس نمی‌کنى. حس می‌کنى قبلا همه این‌ها را یکبار خوانده و دیده‌اى. دنبال تازگى می‌گردى و شگفتى. این تازگى و شگفتى را فقط یک جا پیدا می‌کنى، یک جا با یک کلیک ساده: فیدان. چه خوب که فیدان متولد شد، شکل گرفت و ما می‌توانیم حضورش را جشن بگیریم. امیدوارم این جشن هر سال برگزار شود.

 

میترا مهتریان

هادی علی‌پناه، فیدان، فیلم کوتاه…

خیلی حرف برای گفتن دارم، برای نوشتن دارم، دلتنگی دارم، اما امید هم دارم.

کوتاه می‌نویسم؛ به حرمت فیلم کوتاه ولی عمر طولانی فیدان را آرزومندم.

عمرش عمر فیدانِ فیلم کوتاه، دراز باد.

 

مهدی بوستانی

آنچه فیدان را از سایت‌ها و کانال‌های مشابهی که در حیطه فیلم کوتاه فعال‌اند، متمایز می‌کند، نه خبرهای تولید یا حضور بین‌المللی فیلم‌ها است ( که حالا دیگر هر کسی خود می‌تواند در گروه‌های مختلف خبررسانی کند) و نه پوستر و عکس‌های صحنه و پشت صحنه فیلم‌ها (که رفع عطش «دیدن» مخاطبِ عجول و بی حوصله مجازی است در تقابل با «خواندن» که سخت است و زمان‌بر). آنچه فیدان در پیش گرفته و امیدوارم ادامه داشته باشد، «نقد و تحلیل» است. نقد آن چیزی است که نبود یا کمبودش در فضای فیلم کوتاه حس می‌شده و می‌شود. چرا که منتقدین رسمی عموما دل در گرو فیلم سینمایی (و آن هم از نوع پر زرق و برقش!) دارند و فیلم کوتاه را به زعم خود پله‌ای برای رسیدن به فیلم بلند می‌دانند و اگر هم چیزکی بنویسند، جدی نیست. می‌ماند خود جماعت فیلم کوتاه که آن‌ها هم یا اهل قلم نیستند و یا متاسفانه چنان درگیر حب و بغض‌ها و یارکشی‌ها و درگیر «من مشهورترم یا تو»ها، که مجالی و دلیلی برای نقد فیلم یکدیگر ندارند. در این میانه، اگر فیدان و فیدان‌ها به قلم منتقدانه فیلم‌ساز یا قلم فیلم‌سازانه منتقد، بازار نقد و تحلیل آثار را گرم دارند، بسی جای شکرش باقی است. هرچند نباید این مهم را هم فراموش کرد که گاهی قلم فضل فروشانه و تفلسف نمایانه و سخت خوانی‌اش، ممکن است مخاطب نوپا یا حتی دیرپا را به بخشش عطای نقد بر لقای آن وا دارد. سادگی، همه فهمی و ایجاد حس هم‌ترازی، نقد را همه خوان و همه فهم می‌کند و بی‌گمان تاثیر خود را بر تولیدات بعدی آن فیلم‌ساز یا دیگران خواهد گذاشت.

برقرار باشید و بمانید. آمین یا رب العالمین.

 

سهی بانو ذوالقدر

فیدان میدان رولانس فیلم‌سازان در بخش کوتاه… امیدوارم برقرار باشه همیشه و امیدوارم بتونیم همین‌قدر خود جوش برای سازماندهی حرکت بچه‌ها از زمان تصمیم به ساخت و پیش تولید تا اتمام کار و عرضه فیلم به مخاطب حرکت‌های جمعی و پویا داشته باشیم. بهترین حرکت‌ها در دنیا اول خودجوش بودن و در طول زمان تبدیل به سازمان‌ها و یا نهادهای رسمی شدن.

 

حامد اصلانی

فیدان تونست بچه‌های فیلم کوتاه رو جمع کنه و ارتباطشون رو بیشتر، یه مرزایی رو شکست و یه خانواده درست کرد، خانواده‌ای که داره کم کم بچه‌دار می‌شه و امیدوار به ادامه… پاینده، سرحال، پربار و سرخوش باشی فیدان. تولدت مباااااااارک.

 

بهمن ارک

فیدان محفل مهم و جدی سینمای کوتاه ایرانه… تخصصی داره کارشو انجام می‌ده. احترام به نقد یعنی مواجه شدن با ضعف‌های کار خودت برا همینم فیدان شاید خوشایند همه نباشه اما مهم اینه که هرچقدر این احترام از روی اجبار باشه نه از روی چابلوسی اون‌وقت که می‌گم کارشو درست انجام داده. امیدوارم همیشه نقدهای کوبنده فیدان برا همه فیلم‌سازا یکسان باقی بمونه و ما هم احترامون بهش از روی ناچاری باشه.

 

بهرام ارک

دو سال هست که فیدان هست. ولی آدم گمان می‌کند فیدان خیلی وقت است که هست. کارهای زیادی انجام داده ابتدا فقط یک سایت بود بعد انتشار یافت به تمام فضاهای مجازی. ابتدا فقط خبر رسانی بود ولی الان به دنبال ایجاد گفتمان و پیشنهاد است. امیدوارم برای فیلم کوتاه همیشه چنین پر قدرت عمل کند و شاهد شکوفای‌اش باشیم. به قول گفتنی پیرشی جون…

 

سید وحید حسینی نامی

حضور فیدان در یک بزنگاه تاریخی حساس و مهم جلوه می‌کند، این نهال بی‌گمان در معرض تند بادها و فراز و نشیب‌هاست مانند همه جریان‌هایی که می‌خواهند جدی و ماندگار باشند و در این مسیر راه را برای نقد و گفتمان می‌گشاید که این بسیار حائز اهمیت است. آینده فیدان را روشن و دارای جایگاه قابل اعتنا در بین اهالی سینمای کوتاه می‌بینم و به نظرم همان گونه که فیدان از نقد هرکسی کوتاه نمی‌آید از نقدهای دیگران بر فیدان نیز استقبال کند… استقلال خود را حفظ کند و در دام حاشیه‌های ملال انگیز بر سر این مسیر گرفتار نشود… بگذارید مثالی بزنم: بی تردید فیدان نشان داده که می‌تواند در بعضی مسائل ایفای نقش کند و تاثیر گذار باشد و به زعم من باید حساسیت بیشتری به خرج بدهد به طور نمونه مسئله بازگشت سیمرغ به جشنواره فجر اتفاق فرخنده‌ای بود که بر کسی پوشیده نیست ولی در هیاهوی شادمانی برای این بازگشت برخی مطالبات اساسی فیلم‌سازان و کم کاری مدیران پوشیده ماند و بعضی استفاده‌های تبلیغی شخصی از این بازگشت صورت گرفت… فیدان با اتخاذ رویکروی مناسب شاید می‌توانست بازتاب دهنده هر دو سو باشد… هم شادمانی از تحقق یک امر بسیار مهم و هم تحلیل کاستی‌ها و شتاب زدگی‌ها…

برای همه فیدانی‌ها آرزوی موفقیت دارم و این موفقیت در بین اهالی فیلم کوتاه در مدت زمان کم فرصتی برای بالندگی و چشم اندازهای وسیع‌تر می‌دهد.

درود

 

احد محمد کرمی

فیدان فانوس امن دریای بی‌ثبات سینمای ایران است. هنوز یادمان نرفته که همچون جاشوهای زورق شکسته به تکه چوبی چنگ زده بودیم و هر لحظه بیم غرق شدن در دریای کِدر سینمای بدنه داشتیم. فیدان یادمان آورد تکه تکه‌های چوب‌هایمان می‌تواند کشتی بزرگی بسازد، که سرسخت‌ترین موج‌های سینمای سنتی را در هم بشکند.

فیدان توانست تنها با ٧٠٠ و چند روز قدمت سینمای کوتاه را تبدیل به صنعت کند و متخصصانش را معرفی کند.

امید آن که فانوس فیدان فراتر از مرزهای ایران، همت بلند سینمای کوتاه این سرزمین را به جهان بتاباند.

 

مهدی آقاجانی

دیگه حالا بعد چند سال که از عمر فیدان می‌گذره و به بلوغش نزدیک می‌شه خیالمون راحته که یک سایت و کانال درست حسابی داریم و ایده آل دیرینه بچه‌های فیلم کوتاه برآورده شده. چه لذتی می‌بریم از اینکه می‌بینیم فیلم کوتاه به شکل جدی نقد می‌شه و بچه‌های فیلم کوتاه ترغیب می‌شند به مطالبه و مباحثه. خوشحالیم از اینکه شکوفایی فیدان هم‌زمان شده با جلوه‌گری سینمای کوتاه ایران و شاید این مسئله خیلی هم اتفاقی نیست و یکی از دلایل پیشرفت هم باشند. زنده باشی فیدان. دمت گرم هادی علی‌پناه. یه چند تا نقد کوچولو هم هست که ایشالا اون‌ها هم باتلاشتون برطرف می‌شه…

 

فرشته پرنیان

فیدان همیشه به من لطف داشته.

 

پویا نبی

در روزگار غیبت رسانه‌های تخصصی فیلم کوتاه. حضور و وجود فیدان را ارج می‌نهیم. پاینده باشید و مانا.

 

طوفان نهان قدرتی

هیچ یک از متولیان فرهنگی و رسانه‌ایی در این سال‌ها وظیفه پوشش حرفه‌ایی اخبار فیلم کوتاه را بر عهده نگرفته‌اند و دغدغه آن‌ها نبوده است.

فیدان با قرار گرفتن در نزدیک‌ترین فاصله از فیلم‌سازان فیلم کوتاه ضمن هم اندیشی و هم زادی با فضا فیلم کوتاه، اخبار مرتبط با ایشان را از خود منبع أصلی و فیلم‌ساز گرفته و بنابراین هم خلا ناشی از کمکاری رسانه‌ها و متولیان بی‌تکلیف را پر کرده و هم معتمد اهالی فیلم کوتاه است. این خصوصیات را می‌توان در رفتار و ترتیب حرفه‌ای هادی علی‌پناه نیز دید.

فیدان فرزند رو به رشد هادی علی‌پناه است که یقینا سال‌های خوب و روشن‌تری را نیز پیش رو دارد.

می‌توان افق روشن یک خبرگزاری رسمی و مطمئن را در آینده فیدان دید.

 

حامد نجابت

فیدان فضای فیلم کوتاه ایرانه. می‌تونه با نگاه تخصصیش به چند لایه بودن سینمای کوتاه کمک کنه و کیفیت رو ارتقا بده، فیدان از سطح سینمای کوتاه عبور کرده وارد بطنش شده، هر چه فضای فیدان چالشی‌تر بشه فیلم‌ها هم موشکافانه‌تر می‌شوند، این موضوع مهمه چون تعیین کننده است.

 

عماد خدابخش

فیدان بارقه امید سینمای کوتاه است. سینمایی پویا و مستعد که با قدرت و فارغ از سیاسیت بازی‌های سینمای بدنه به راهش ادامه خواهد داد. در این میان هادی علی‌پناه و تیمش، موثر و پیگیر فضا را برای ادامه مسیر هموار کرده‌اند.

فیدان به دور از حواشی بیمارگونه رسانه‌های زرد، پا به پای فیلم‌سازان رشد کرده و بی‌شک امروز مهم‌ترین رسانه رسمی فیلم‌سازان کوتاه است.

 

عطا مجابی

اسم فیدان وقتی برای اولین بار اون رو شنیدم من رو به یاد زیدان انداخت. این شوخی بی‌مزه گمون می‌کنم هنوز هم کاربرد داشته باشه:

فیدان مثل زیدان خوش تکنیک، بی‌تعارف، کاربردی، و خوش سلیقه ست، و کارهایی می‌کنه که از مشابهینش بر نمیاد. فرمت و قالب معمول رو بهم زده و هر وقت کسی نمیدونه با توپ چیکار کنه به فیدان پاس می‌ده.

کی می‌تونه تأثیر فیدان در بحث و نقد و نمایش فیلم کوتاه رو کتمان کنه؟ نگاه تخصصی فیدان به مقوله فیلم کوتاه به دور از عافیت طلبی‌ها و تعارفات و ملاحظات معمول رو همگی طی این چند سال دیدیم.

جالب‌تر اینکه همه اینها با استفاده از خود فیلم سازها و آدم‌های این جریان رخ داده.

شاید علت موفقیت فیدان با وجود عمر کوتاهش هم همین باشه. اینکه برخلاف ساقه ظریفش، ریشه وسیع و عمیقی داره.

راستی نام فیدان اگرچه به «فیلم دان» هم بی‌شباهت نیست اما در زبان ترکی به معنای نهاله، البته نه نهالی که تبدیل به گل و بوته بشه، نهالی که بناست درخت تنومندی بشه.

امیدوارم که به همت اهالی فیلم کوتاه، نام فیدان برآورده بشه.

 

بهمن دادفر

فیدان جان تولدت مبارک.

ایشالله صد ساله بشى و سایه‌ات بالای سر فیلم کوتاه ایران و سینماگران جوان هنرمند ایرانى باشه.

فیدان جان خوشحالیم که متولد شدى و خوشحال‌تریم که با استقامت ایستادى پاى همه مشکلات.

همه فیلم کوتاهی‌ها به حمایت تو احتیاج دارند و خواهند داشت.

فیدان جان تولدت مبارک

 

پیمان نهان قدرتی

ای پریچهره که آهنگ کلیسا داری

سینه مریم و سیمای مسیحا داری

گرد رخسار تو روح القدس آید به طواف

چو تو ترسابچه آهنگ کلیسا داری

آشیان در سر زلف تو کند طایر قدس

که نهال قد چون شاخه طوبا داری

جز دل تنگ من ای مونس جان جای تو نیست

تنگ مپسند دلی را که در او جاداری

مه شود حلقه به گوش تو که گردنبندی

فلک افروزتر از عقد ثریا داری

به کلیسا روی و مسجدیانت در پی

چه خیالی مگر ای دختر ترسا داری

پای من در سر کوی تو بگِل رفت فرو

گر دلت سنگ نباشد گِل گیرا داری

دگران خوشگل یک عضو و تو سر تا پا خوب

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

 

سعید جعفریان

فیدان درست مثل سینمای کوتاه، شریف است؛ به همان اندازه مستقل و به همان اندازه چالش‌گر، فهیم و جوان. فیدان خواندنی است، حمایت‌گر است و بی‌اندازه حرفه‌ای. فیدان امید گروهی است که از بغض، حسد و درویی ناامید شده‌اند. فیدان امید فیلم‌سازان جوانی است که نشان داده‌اند هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع فیلم‌سازی‌شان شود. پس فیدان هم می‌ماند. فیدان به خاطر امید هم که شده باید بماند. دور باد!

 

کاوه مظاهری

قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری

 

پیمان عباس‌زاده

فیدان، جدی‌ترین، مجبوب‌ترین و تخصصی‌ترین مجموعه خبری، تحلیلی فیلم کوتاه است، که تاثیری ژرف در شناخت و آگاهی در دوستداران این سینما با انتشار اخبار این آثار و نقد و بررسی‌شان به وجود آورده. امیدوارم این رویکرد تخصصی، با همین قدرت رو به پیشرفت و در جهت رفع نواقص هر چند ریز و کم اهمیت این مجموعه ادامه یابد.

 

عادل تبریزی

هر چه قدر بروس لی در ورزش رزمی ماندگار شد، فیدان هم در سینمای کوتاه ماندگار می‌شود.

 

مونا شاهی

داشتم فکر می‌کردم وقتی خیلی پیرتر از حالا بشوم (اگر پیمانه‌ام به پیری باشد) اونوقت خاطراتم را که میجورم و تاریخ را برای جوان‌ترها می‌گم شاید مثلا تولد و شکل گیری فیدان را بگم! یا وقتی خواستیم به منبعی رجوع کنیم در مورد حال و احوال و اتفاقات فیلم کوتاه مرجع فیدان باشه… امیدوارم چیزی که ساختین بمونه تا برای همه ما بشه یه هویت از جنس فیلم و رسانه و قلم و نقد و جریان تا سال‌های دور…

فیدان تفاوت داره

این تفاوت خوبه… خیلی خوب

لطفا زنده و چابک نگهش دارید!

 

امیر توده روستا

فِید این/ فیدان/ فِید اوت.

 

خشایار رحیمی

مهم‌ترین دستاورد فیدان در طول این دو سال، اعتبار بخشیدن به سینمای کوتاه و فعالان این حرفه بوده. نگاه درست به مقوله نقد و تحلیل فیلم کوتاه، اتفاق بزرگیه که تأثیرش رو در همین مدت کوتاه می‌شه مشاهده کرد. فیدان به خوبی تونسته بیشتر اخبار مهم رو پوشش بده اما در سال اخیر، جای خالی جشنواره نهال در میان اخبار فیدان حس شد. امیدوارم مشکلاتی که در این مورد هست حل بشه تا یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه ایران پوشش درخوری از سوی وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه داشته باشه. در مجموع جامعه فیلم کوتاه ایران به داشتن فیدان افتخار می‌کنه و پشتش به نسبت قبل گرم‌تره.

 

فاطمه احمدی

به قول مولانا: تو مگو همه بجنگند و ز صلح من چه آید؟

تو یکى نه اى! هزارى! تو چراغ خود برافروز!

چشمتان به دو سالگى این نهال نازک و بالنده روشن! امیدوارم چرخ ایام به کام سینماى کوتاه ما بچرخد و شما مژده رسان وقایع خوش اتفاقیه‌اش بمانید.

 

کریم لک‌زاده

فیدان هم به افسردگی‌های زندگیمون اضافه شد، روز تولد و روزهای سال نو کم بود…

یه سال شمار دیگه که یادمون بیاره عمر داره می‌گذره و ما همچنان اندر خم همان کوچه‌ایم… مُردیم و هیچی بهتر نشد، واقعن یک سال دیگه گذشت و هیچ چیز تو دنیا بهتر نشد، هیچ چیز بهتر نشد که هیچ یه دو جین «باده عارف از درون و باده عام از برون» هم رفت به کوله بار شکست‌ها… سقف اتاق خواب نم داده، دوستان تذکر دادن که کمتر فیلم بساز، داعش نزدیک‌تر شده، تعدادی آتش به اختیارشون شده و هزار راز مگوی دیگه…

خوب که فکر می‌کنم می‌بینم بهتر نشد که هیچ، چقدر جون کندیم برا اینکه همین که هست بمونه… دستبند بنفش بستم، عکس جواد ظریف به اشتراک گذاشتم… آخ چه روزایی بود…

یادم نیست کی بود ولی همون که بودیم، موندیم و خوشحالم…

اما این وسط‌ها فیدان خدا روشکر بهتر شد انگار، بزرگ‌تر و پخته‌تر.

خوب خدا رو شکر، یکی هم یکیه…

فیدان به بدبختی‌های زندگیمون اضافه شد از بس جزوی از زندگیمون شده.

فیدان توی این یه سال بهتر شده پس چقدر خوب که فیدان هست.

چقدر خوب که امید هست.

مرسی فیدان.

 

اسما ابراهیم‌زادگان

دوسال هم زمانه زیادی یه هم کم، برای اثبات یک اتفاق از تولد تا همین لحظه که داره می‌ره به لحظه بعد.

جریان ساختن و اطلاع رسانی و مهم‌تر از همه وصل کردن از جمله کارهایی که اتفاق فیدان رو برای ما به اثبات رسونده.

وصل کردن گروهی بزرگی که با فواصل مختلف جغرافیایی مشغول کاراند.

فیدان یکی از حلقه‌های وصل ماست.

حلقه‌هایی که چون تعدادشون زیاد نیست، باید مراقبشون باشیم.

مبارکه.

 

سهند کبیری

امیدوارم هیچ وقت بی‌انگیزه نشین.

 

پویان شعله‌ور

بعضی وقت‌ها فیدان رو دوست ندارم چون انگار فقط صدای یک نفره. دلم می‌خواد در سال پیش رو فیدان چند صدایی بشه.‌ منتقدهای بیشتری توش بنویسند، نظرهای ‌متفاوتی رو بشنویم، نقدهای بهتری بخونیم.

به آینده فیدان خیلی امیدوارم برای همین دلم می‌خواد بی‌نقص باشه. خوشحالم کسی مثل هادی هست که فیدان رو زنده نگه می‌داره و ما رو کنار هم جمع می‌کنه.

 

بهنام عابدی

شاید تنها رسانه رسمی که از بدنه اصلی فیلم کوتاه تشکیل شده، نوع برخوردش با سینما، نگاهش و دغدغه‌هاش از جنس جمعیت سینمای کوتاه هست و خیلی وقت‌ها از به نتیجه رسیدن یه فیلم خوب حتی بیشتر از خود سازنده‌هاش خوشحال می‌شه…

امیدوارم این انرژی و پیگیری روز به روز توی فیدان شدت بیشتری بگیره.

 

امیر مسعود سهیلی

تشکر می‌کنم از فیدان که ما فیلم کوتاه سازان را در کنار هم قرار داد نه رودرروی هم.

تشکر می‌کنم از فیدان که همواره استقلالش را حفظ کرد و همیشه کنار فیلم کوتاه بوده.

فیدان در دو سالگی به بلوغ رسیده. فیدان در دو سالگی قدرتی پیدا کرده که خیلی از انجمن‌ها، اصناف و… فقط آرزوش را داشتند.

«قدرت حمایت اکثریت فیلم‌سازان کوتاه.»

با فیدان به آینده سینمای کوتاه امیدواریم.

 

جابر رمضانی

مرجع شدن.

مرجع در فرهنگ فارسی معین

۱ – محل بازگشت، محل رجوع. ج. مراجع. ۲ – شخص یا مقامی که می‌توان برای درخواستی به نزدش رفت. ۳ – نوشته‌ای که برای به دست آوردن اطلاعاتی می‌توان به آن مراجعه کرد.

معمولا چندین سال طول می‌کشه تا رسانه‌ای به مکانی مرجع و قابل اعتماد بدل بشه اما وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه فیدان این قاعده رو به کلی به هم ریخت و حالا، در جشن دومین سال شکل گیری‌اش یکی از مراجع خبری قابل استناد در فیلم کوتاه ایران است.

 

امید عبداللهی

به گمانم در روزگار پرهیاهوی امروز، داشتن خلاقیت، صداقت و مسئولیت پذیری از مهم‌ترین شاخصه‌های یک رسانه مفید است، که خوشبختانه «فیدان» هر سه را با هم دارد.

 

آرین وزیردفتری

فیدان در ۲ سالى که از دور و نزدیک فعالیتش را دنبال می‌کنم بیشتر از ۲ سال رشد کرده و معتبر شده. روزهاى نخستین فعالیتش را به خاطر می‌آورم، که با تمام خوش‌بینی همیشگی‌م مطمئن نبودم تا کجا می‌تواند مستقل و متمرکز به راهش ادامه دهد، اما حالا دیگر شک و تردیدی نیست که فیلم کوتاه رسانه خبری‌ای دقیق و مطمئن دارد.

در شرایطی که سینمای بلند و متولیان سینما هم‌چنان در درگیری با تعریف فیلم کوتاه، آن را تمرین و حاشیه‌ فیلم بلند می‌دانند، فیدان به فضای فیلم‌کوتاه ایران جدیت و تشخصی ویژه می‌دهد. فیدان توانسته با عشق و علاقه گرداننده‌ش به معتبرترین رسانه فیلم کوتاه تبدیل شود و حالا دیگر «برند» فیدان است که با اشاره به تولید و موفقیت یک فیلم به آن فیلم اعتباربخشی می‌کند.

فیدان خواسته که برای ادامه راهش پیشنهاد بدهیم. به شخصه دوست ندارم، کسی در نزدیکی‌های روز تولدم نقاط ضعفم را یادآور شود، اما گمان می‌کنم حالا بعد از ۲ سال جایگاه فیدان آن قدر تثبیت شده، که بتوان امکاناتی از قبیل بین‌المللی شدن و راه‌اندازی اخبار انگلیسی، اخبار فیلم‌های کوتاه خارجی و تعامل با فیلم‌سازان کوتاه خارجی، چند صدایی و جدی‌تر شدن بخش نقد و تحلیل فیلم‌های کوتاه و دعوت از منتقدین معتبر برای نوشتن درباره فیلم‌های کوتاه، جدی گرفتن تخصص پخش در فیلم کوتاه و ارائه مقالات مربوط به حوزه پخش فیلم و… را نه به مصابه ضعف، بلکه به عنوان پیشنهاد به فیدان یادآور شد. پیشنهاداتی که سنگ بنای برخی از آن‌ها در فیدان گذاشته شده و برخی دیگر نیاز به تمرکز و تلاشی بیشتر دارند.

قدردان حضورت هستیم فیدان عزیز.

راستی همین که تولد پدیده‌اى مقارن با تولد کیارستمى بزرگ باشد، به اندازه کافی مسرت‌بخش و خجسته است، نیست!؟

پس تولدت مبارک!

 

محمد حدادی

به فیدان که فکر مى‌کنم، دلم نمى‌خواهد انتقاد کنم اما نگرانم که در فراوانىِ تمجیدها، اندک کاستى‌ها و کژى‌ها از چشممان دور بماند.

فیدان را دوست دارم اما راستش سینما و فیلم کوتاه را بیشتر.

یادمان نرود که سینما اصل است و رسانه‌هاى سینمایى متولد مى‌شوند تا شاید به اعتبار آن اصل، براى خودشان مخاطبى دست‌و‌پا کنند و کمترین وظیفه‌اشان مراقبت از چیزى‌ست که بهانه بودنشان است.

فیلم‌هاى موفقى هستند که در ایران هنوز رنگِ پرده ندیده‌اند و در هیچ جشن و جشنواره‌اى دیده نشده‌اند. خوب یا بد، ضعیف یا شاهکار، فوق‌العاده یا ناامیدکننده، باید بگذاریم مخاطب ایرانى هم (که اکثرشان خود فیلم‌سازها هستند) جایى، به بهانه‌اى چشمشان به جمال فیلم روشن شود. آنوقت تازه مى‌شود درباره‌اش حرف زد، نقد نوشت، تمجید کرد، با خاک یکسانش کرد، به اوجش رساند، بر زمینش زد یا اصلا به حسابش نیاورد.

نقد و تحلیل و یادداشتِ خوب یا بد، پیش از دیده شدن فیلم، تنها نتیجه‌اش از بین بردن فرصت برابر فیلم‌ها در مواجهه اولیه جامعه فیلم کوتاه با آن‌هاست؛ یا ندیده از فیلم، متنفر می‌شویم یا انتظار شاهکارى بى‌بدیل از آن داریم. در هر دو صورت، این فیلم و فیلم‌ساز است که ضرر مى‌کند.

من فکر مى‌کنم باید بیشتر مراقب فیلم‌ها و فیلم‌سازهامان باشیم. آن‌ها که بى‌سروصداترند شاید شکننده‌تر باشند.

 

علی خوشدونی

قبل از هرچیز دوست دارم صمیمانه دو سال فعالیت مستمر فیدان رو تبریک بگم چرا که با بسیاری از فیلم‌ها و فیلم‌سازان کوتاه در همین سایت آشنا شدم و می‌دونم چقدر عشق و علاقه هادی عزیز به سینمای کوتاه در این استمرار موثر بوده و هست. ولی به عنوان یه دوست نگران گه‌گاهی تک‌صدایی هستم که یکی از عزیزان هم بهش اشاره کرد. در فیلم کوتاه آنقدر تنوع موضوعی و پرداختی بالاست که فیلم‌ها خیلی زود با انبوهی از مخالفین روبه‌رو می‌شوند و وب‌سایتی مثل فیدان که اینطور مقبول جامعه فیلم کوتاه سازان است اگر در مسیر تک‌صدایی بیافتد بدون شک اجحاف بزرگی در حق تعداد بالایی فیلم و فیلم‌ساز می‌شه که فقط از نگاه گردانندگان سایت آثار مهمی به نظر نرسیدند. ولی درمجموع با شناختی که از هادی علی‌پناه دارم به آینده فیدان خوشبینم.

 

پیمان نعیمی

خوشحال کننده است که آنقدر با علاقه کارتون رو دنبال می‌کنین.

دو سال برای همچین کاری کم نیست. سینمای ایران سینمای مهمیه تو دنیا و خیلی‌ها همه جای دنیا دوست خواهند داشت از سینمای کوتاه ایران هم بیشتر بدونن.

این یک فرصت خوبه که از ظرفیت‌هاش می‌شه خیلی بیشتر استفاده کرد. حتما نمونه‌های خوب و جهانی کارتون رو دیدین و میشناسین؛ من می‌خوام این رو بگم که با توجه به توانایی‌هایی که دارین و سینمای کوتاه ایران داره هیچی از اون‌ها کم نخواهید داشت. امید که موفق‌تر و جذاب‌تر ادامه بدین. کار بزرگی دارین می‌کنین…

 

محمد نجاریان

دو سال پیش اگر می‌خواستی فراخوان جشنواره‌ها رو پیدا کنی، یا راجع به تولید یه فیلم کوتاه یا عواملش خبری بگیری، یا مثلا چندتا نقد و تحلیل فیلم کوتاه (حتی با سلیقه نزدیک به هم) بخونی، اگه می‌خواستی یه فیلم‌سازی که نمی‌شناسی رو پیدا کنی یا از خبرهای حوزه فیلم کوتاه مطلع بشی باید زمین و زمان رو بهم می‌دوختی.

الان تقریبا کافیه به فیدان یا تیمش یه سری بزنی تا چیزی از قلم نیوفته.

امیدوارم تا دو سال دیگه چندتا رقیب گردن کلفت پیدا کنید که هم به نفع خودتونه هم فیلم کوتاه!

 

نفیسه زارع

«جدی گرفته شدن» فعلیه که یه طرفش کسیه که اون رو به کار می‌بره و بیشتر از پنجاه درصدش به شخص یا اشخاص بیرونی‌ای مربوطه که اونو می‌شنون و مخاطبش قرار می‌گیرن و جوابشو می‌دن.

فیلم‌ساز که طبیعتا فیلمش رو جدی جدی می‌سازه و تو سالن خالی هم که شده به تماشاش می‌شینه، حالا فقط یه مخاطب خاصی لازمه که دستشو از تو جیبش در بیاره و بتونه سر این اثبات (اسپات) لایت رو یه کم بچرخوونه و به بقیه نشون بده که اون گوشه این اتاق تاریک یه تصویر متحرکیه که اتفاقا خیلی ساله داره پخش می‌شه و اتفاقا و اتفاقا بسیار مسحور کننده ست.

دم فیدان گرم و سرش خوش باد که فیلم کوتاه رو‌ جدی گرفت و دستشو از جیبش درآورد و به فعل ما جواب داد.

فکر می‌کنم این تازه شروعشه و دومین بهاره، روزای خوب‌ترش مونده…

 

سید پوریا پیشوایی

فیلم کوتاه با تشخص است و جدی. حتی جدی‌تر از قسمت قابل توجهی از تولیدات بلند سینمای ایران. فیدان این تشخص فیلم کوتاه را می‌فهمد و در تقویت فضای جدی این سینمای پیش رو پرچم دار است.

خدا قوت و تولدت مبارک بچه حلال زاده… صد ساله شی.

 

عاطفه خادم الرضا

ممنون از اینکه فیدان هست. یه فضا دنج و صمیمی برای فیلم‌سازهای کوتاه که هر وقت بهش سر می‌زنم حالم خوب می‌شه.

 

محسن مختاری‌فر

فیدان رو در دوره همکاری با سیزدهمین جشنواره بین‌المللی نهال بهتر شناختم، اونجا حمایتی که باید از فیلم کوتاه انجام می‌شد رو انجام می‌داد. فیدان برای ما محترمه چون کمک کرده احترامی که به فیلم کوتاه باید گذاشته می‌شد، دوباره به جریان سینما برگرده.

پایدار و پر انرژی بمونید به این امید که «رونق این کارخانه کم نشود!».

 

آرمان خوانساریان

من به عنوان فیلم‌ساز کوتاه با تمام وجود قدر هادی علی‌پناه را می‌دانم…نشریه اینترنتی هادی علی‌پناه با همه سایت‌های مشابه فرق می‌کند و ارزش دنبال کردن دارد.

 ١. هادی علی‌پناه نقش مهمی در حرفه‌ای‌تر برخورد کردن با فیلم کوتاه و همینطور نگاه صنفی به آن داشته.

٢. نقش مهمی توی انسجام عوامل فیلم‌های کوتاه داشته.

٣. و از همه مهم‌تر، ماهیت رسانه‌ای‌اش را به درستی انجام داده و شور و شوق برای فیلم کوتاه و عواملش آورده.

به هادی علی‌پناه عزیز تبریک می‌گویم نه فیدان…

چون هنوز فیدانی در کار نیست که یک نشریه چند صدایی باشد. فیدان مجموعه نظراتِ تک صدایی هادی علی‌پناه است، همچون وبلاگی شخصی… بهترین فیلم‌های سال و بهترین فیلم‌های احتمالی سال تنها به انتخاب هادی علی‌پناه.

تولد هادی علی‌پناه مبارک ولی من همچنان چشم انتظار تولد فیدان هستم.

 

محمد اسماعیلی

آشنایی من و هادی علی‌پناه، به سال ۹۰ بر می‌گرده، جوانی پر شور و فروتن، که تقریبا تمام فیلم‌های کوتاهِ جشن‌ها و جشنواره‌ها رو رصد می‌کرد و می‌کنه. با دقتی مثال زدنی، برای هر فیلمی یادداشت برمی‌داره و جدی به تحلیلش می‌پردازه.

«فیدان» حاصل زحماتشه، نامش گره خورده به موسسش و چه بخواهیم و چه نخواهیم شبیه هادی شده. با دقت و پشتکار پی گیر سینمای کوتاه و رشد و ارتقای اونه، تو همین زمان کم «فیدان» جاشو تو دل فیلم‌سازای جوون باز کرده و یه مرجع معتبر شده. امیدوارم در این مسیر بتونه با کمک بچه‌های فیلم کوتاه و‌ تشکیل حلقه منتقدان کاربلد و البته با نگاه‌های متفاوت، مسیر رشد سینمای کوتاه رو از تک صدایی دربیاره و اونو هموارتر کنه.

 

محمد زارع

فیدان برایش مهم است اعتبار خبر. به نظرم وجه تمایز فیدان با سایر پایگاه‌های خبری مربوط به فیلم کوتاه همین مورد است. در این شلوغی و ازدیاد اخبار مربوط به جشنواره‌ها عملکرد فیدان با مدیریت هادی عزیز خیلی ارزنده و تاثیرگزار است. از طرفی شاهدیم اخبار مربوط به تولید هم امسال شکل منظم‌تری به خود گرفته و مخاطبان فیدان می‌توانند از کم و کیف تولیدات به خوبی آگاه شوند. خیلی خوشحالم هر سال که از عمر فیدان می‌گذرد اتفاقات مثبتی در جهت پیشرفت آن شکل می‌گیرد و این برای نهالی نوپا قدم بزرگی برای تناور شدن است. ممنونم از هادی عزیز که برای موفقیت کمپین انیمیشن نقطه کنار ما بود. برای تیم فیدان آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

 

زهرا آهویی

فیدان دو ساله شده پس می‌توانم بگویم تقریبا از همان زمانی که من وارد دنیای بزرگ و بی‌انتهای فیلم کوتاه شدم وجود داشته! درست در اولین روزهایی که سازندگان فیدان به دیوارهایش رنگ می‌زدند و در آن اثاث می‌چیدند این شانس را داشتم که از نزدیک شاهد دغدغه‌ها و اشتیاقشان نسبت به شکل گرفتن این محفل کم‌نظیر برای «فیلم کوتاه» باشم و امروز من هم مثل بسیاری از فیلم‌سازان کوتاه از داشتن یک پایگاه اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، تخصصی و مطمئن برای فیلم کوتاه خوشحالم. از آنجایی که خودم از دنیای رسانه و مطبوعات پا به سینما گذاشته‌ام و همواره رابطه حرفه‌ای و درست میان سینماگران و اهالی رسانه برایم مسئله بوده می‌توانم از دیدن تعامل کم‌نظیری که میان فیدان و فیلم‌سازان کوتاه به وجود آمده به وجد بیایم. به عنوان یک فیلم‌ساز کوتاه هم از هادی علی‌پناه و همکارانش ممنونم که با پوشش درست و تفکیک شده اخبار معتبر این حوزه انگیزه مضاعفی در ما فیلم‌سازان ایجاد می‌کنند. دمتان گرم، خسته نباشید، تولدتان مبارک و به امید فعالیت بیشتر و همکاری‌های گسترده‌تر و نقدها و تحلیل‌های بهتر… همچنین آرزو می‌کنم زمان زیادی نگذرد تا فیدان علاوه بر حضور مجازی تثبیت شده‌اش، رویداد یا رویدادهای معتبری هم به نام خود در تقویم فیلم کوتاه کشور ثبت کند.

 

سهیل امیر شریفی

برای من تمام لطف و جذابیت فیدان لجبازى‌هاى هادی على پناه است. لجبازی‌هایی که از عشق و علاقه‌اش به فیلم کوتاه می‌اید. وقتی می‌فهمد که باید از فیلمی یا فیلم‌سازی حمایت کند تا تهش می‌رود حتا اگر به نفعش نباشد. کاش همینطور بماند. حتا اگر سلیقه‌اش جایی با من همخوان نباشد، نفس ماندن پشت فیلم کوتاه درخشان است.

 

علیرضا قاسمی

فیدان جان تولد دو سالگیت مبارک

فیدان بخش بزرگی از جامعه فیلم کوتاه ایران رو کنار هم جمع کرده، امیدوارم قدر این کنار هم بودن رو بدونیم و متوجه باشیم قدرت ما در فلان جایزه و تقدیرنامه نیست. امیدوارم بتونیم کنار هم چیزهایی را تغییر بدیم که چند سال پیش به خواب هم نمی‌دیدیم…

به امید اینکه به ساختمانی که سال‌ها بعد کنار هم بنا می‌کنیم افتخار کنیم.

شادیم به این آجرهای نخستین…

زنده باد فیلم کوتاه

 

سیامک سلیمانی

سال‌ها بعد، وقتی هادی علی‌پناه مشغول فوت کردن شمع‌های جشن تولد بیست سالگی فیدانه می‌تونه داستان شکل‌گیری سایتش رو برای جوون‌ترها اینطوری تعریف کنه:

شما یادتون نمیاد، اون‌وقتا اینجاها همش زمین خاکی بود، فیدان درست وسط این زمینای بایر جوونه زد…

و ما پیرترها حتما یادمون خواهد بود که پیش از پاگرفتن نهال کوچک فیدان، سال‌ها بود فیلم‌ کوتاه، درغیاب تنها مجله تخصصیش، بین هیاهوی همه اون رسانه‌های ریز و درشت، مهجور و تنها رها شده بود.

جوانه فیدان، بی هیچ دستورالعمل، حمایت و حتی تشویقی سر از خاک بیرون آورد.

عشق، تخصص و تعهد هادی علی‌پناه و همراهان معدودش حالا ثمر داده و فیدان تنها بعد از دو سال به معتبرترین و مهم‌ترین رسانه فیلم کوتاه ایران تبدیل شده.

سال‌ها بعد وقتی بیابون هنوز بیابونه! ما درخت تنومندی داریم با شاخه‌هایی رعنا و سایه‌ای گسترده…

دوسالگی فیدان مبارک.

 

شهرزاد دادگر

فیدان اتفاق مهمی در زمینه فیلم کوتاه است. انعکاس و انتشار اخبار سینما بهانه است. بهانه‌ای که یادمان باشد در این روزگاران، ما فیلم کوتاهی‌های مستقل فقط یکدیگر را داریم و چقدر مراقبت‌مان از یکدیگر مهم است.

موفقیت این رفیق و تولید فیلم آن رقیب و خبرهای ریز ‎و درشت حضورهای بین‌المللی و جوایز. ‎هیچ کس، جای کسی را نگرفته است و چک کردن صفحه فیدان، تلاشی است ارزشمند برای فرهنگ رفاقت فیلم کوتاهی‌ها.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=7180