آکادمی ایسفا فیلم‌های راه‌یافته به ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران را داوری کردند.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس زمان‌بندی اجرایی ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران که در قالب هفدهمین جشن سینمای ایران برگزار می‌شود اعضای آکادمی انجمن صنفی فیلم کوتاه (ایسفا) ۵۷ فیلم کوتاه داستانی و تجربی راه‌یافته به این جشن را داوری کردند.

اعضای آکادمی ایسفا در این دوره متشکل از ۶۹ نفر بودند که دراین‌بین علاوه بر اعضای صنف فیلم کوتاه چهره‌های فرهنگی هنری بنامی چون محسن آزرم، کامپوزیا پرتوی، دکتر روح اله حسینی، ایرج رامین فر، احسان رسول اف، امید روحانی، رامتین شهبازی، قباد شیوا، امیرحسین علم الهدی، محمد طلوعی، محمدرضا گذرآبادی، فاطمه معتمدآریا و صفی یزدانیان به‌عنوان داوران افتخاری جشن حضور داشتند.

داوری ۵۷ فیلم کوتاه راه‌یافته به ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه در تاریخ ۳ و ۴ شهریورماه با حضور اکثریت اعضای آکادمی از ساعت ۱۱ صبح تا ۱ بامداد ادامه داشت و فیلم‌های راه‌یافته در قالب ۱۰ سانس برای اعضای آکادمی به نمایش گذاشته شدند. همچنین روز پنج‌شنبه ۶ شهریورماه نیز سانس‌های تکرار برای اعضا در نظر گرفته‌شده بود که تا امکان دیدن دوباره فیلم‌ها برای اعضا وجود داشته باشد.

از مهم‌ترین نکات داوری آکادمی ایسفا در جشن مستقل فیلم کوتاه شکل گرفتن فضایی صمیمی و بحث‌های جدی پیرامون فیلم‌های به نمایش درآمده و تنوع آرا است که باعث می‌شود داوری انجام‌شده به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین داوری‌های صورت گرفته و حاصل آرای طیف‌های مختلفی از سینماگران فیلم کوتاه کشور باشد.

فاطمه معتمدآریا عضو افتخاری داوری ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه با اشاره به این نکته که سال‌های قبل به‌طور پراکنده فیلم‌های کوتاه را دنبال می‌کرده و آنچه امسال در این فیلم‌ها مشهود است این است که فیلم کوتاه دیگر خاصیت فیلم کوتاه را ندارد گفت: مهم‌ترین چیزی که به نظر من در این دوره از دست داده شده این است که فیلم کوتاه خودش را جدی نگرفته؛ چه ازلحاظ موضوع و چه ازلحاظ ساختار، بازی‌ها و کارگردانی‌ها و …

وی افزود: امسال که من دارم برگزیده‌های فیلم کوتاه را می‌بینم می‌توانم این‌طور نتیجه بگیرم که فیلم کوتاه سقوط معناداری کرده است. تکنولوژی باعث شده همه کارها ساده به نظر بیایند اما ساده‌نگری نسبت به کارهای بزرگ موجب سقوط آن می‌شود. ماهیت این اتفاق درجه یک است که حدود هفتاد هشتاد نفر به فیلم‌های کوتاه رأی دهند و آن‌ها را داوری کنند و آن را جدی بگیرند اما سینمای کوتاه خودش باید خودش را جدی بگیرد.

محسن آزرم منتقد سینما و عضو افتخاری داوری ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه با اشاره به این نکته که اکثر معایب موجود در سینما بلند کشور در فیلم‌های کوتاه نیز وجود دارد بر لزوم پرداخت تخصصی به نقد و مفاهیم تئوریک فیلم کوتاه در نشریات و رسانه‌های سینمایی کشور تأکید کرد. وی همچنین حضور در این جمع را برای سینماگرانی که ارتباط کمتری با فیلم کوتاه دارند اتفاقی بسیار مهم و تأثیرگذار عنوان کرد.

مرتضی قیدی فیلم‌بردار با ابراز رضایت از نحوه برگزاری جشن مستقل فیلم کوتاه یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مشهود در فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده را عدم توجه فیلم‌سازان به مفهوم زمان در فیلم‌های کوتاه عنوان کرد. وی با اشاره به این نکته که برخی از نماهایی که در برخی از فیلم‌ها دیدیم حتی برای فیلم‌های بلند هم بیش‌ازاندازه بلند بودند گفت باوجود افزایش زمان فیلم‌ها باید تدابیری اندیشیده شود فیلم‌سازان بیشتر به زمان فیلم‌های خود توجه کنند.

مصطفی آل احمد فیلم‌ساز و بازرس انجمن صنفی فیلم کوتاه نیز با ابراز نگرانی از کم شدن تعداد فیلم‌های تجربی گفت: جسارت لازم برای به چالش کشیدن سینما و ارائه تجربه‌های نو به مخاطبان در فیلم‌سازان جوان کم‌رنگ شده است. اتفاقی که با ذات فیلم کوتاه متضاد است. هرچند در قالب‌های داستانی مانند هرسال شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی هستیم اما کم شدن تعداد فیلم‌های تجربی به ۵ فیلم از ۵۷ فیلم راه‌یافته به جشن ششم باید توجه مدیران و متخصصان سینما را به خود جلب کند.

میردولت موسوی عضو صنف و مدیر انجمن سینمای جوانان استان اردبیل با ابراز خرسندی از افزایش کیفیت فیلم‌های ساخته‌شده در خارج از تهران و کم شدن فاصله کیفی و کمی این فیلم‌ها توجه به آموزش و حمایت از جوانان سینماگر سایر نقاط کشور را امری لازم و یکی از دستاوردهای فیلم کوتاه در سال گذشته عنوان کرد.

سینا کرمانی زاده فیلم‌بردار و عضو هیات انتخاب جشن نیز با اشاره به کیفیت انتخاب‌های صورت گرفته گفت: اعضای هیات انتخاب از همان ابتدای روند انتخاب فیلم‌ها احساس وظیفه کرد تا توجه به نقاط درخشان فیلم و استعدادهای فیلم‌سازان را اصل انتخاب‌های صورت گرفته قرار دهد. درواقع در برخی از فیلم‌ها باوجود نقاط ضعف مشخص نقاط درخشانی نیز وجود دارد که شاید نویدبخش ظهور استعدادی تازه در سینمای کشور باشد. ازاین‌روی هیات انتخاب جشن وظیفه خود دانست تا توجه به استعداد فیلم‌سازان به‌خصوص جوان‌تر را یکی از اصل‌های انتخاب خود قرار دهد.

اسامی نامزدهای دریافت جوایز ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه سینمای ایران و سایر اطلاعات مربوط به برگزاری مراسم پایانی جشن متعاقباً از سوی روابط عمومی خانه سینما اعلام خواهد شد.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=1081