نویسنده: جان فلین

ترجمه: فرزاد شهاب

منبع: NoFilmSchool

چگونه باید در این دوران همه‌گیری ویروس به یک پروتکل بهداشتی مورد تائید صنوف فیلم‌سازی رسید؟

در ژانویه امسال من پیش تولید فیلم کوتاه خودم، Elegy (مرثیه)، را آغاز کرده بودم؛ فیلمی درباره نوجوان ۱۶ ساله‌ای که با پدر و مادر بیولوژیکی خود ۱۶ سال پس از ربوده شدن در زمان تولدش دیدار می‌کند، آن هم در زمانی که هنوز سارق فراری است. این فیلم قرار بود در آوریل تولید شود. و البته که این اتفاق نیافتاد و مجبور شدم پروژه را تا زمان نامعلومی به تعویق بیاندازم.

اتحادیه بازیگران سینما و تلویزیون آمریکا (SAG) و دیگر صنوف فیلم‌سازی درحال تلاش بودند تا به پروتکل بی‌عیب و مناسب این دوران برسند تا با صدور اجازه از سرگیری تولیدات، بیشترین امنیت و بهداشت را با این پروتکل تضمین کنند. من که در ته هرم اهمیت قرار داشتم، فکر نمی‌کردم به این زودی‌ها بتوانم فیلمم را ضبط کنم و همینطور به‌خاطر لیست بسیط ملزومات حفظ ایمنی و سلامت برای صحنه‌های فیلم‌برداری در دوران کرونا و میزان پولی که لازمه‌ی آن بود، فیلم‌برداری به این زودی‌ها دور از انتظار بود و حتی اتحادیه بازیگران به من گفت: «کمی صبر کن تا این دوران بگذرد و سپس پروژه‌ات را ضبط کن.»

با رسیدن زمانی که نیویورک در امن‌ترین زمان بهداشتی خودش نسبت به ابتدای شیوع کرونا قرار داشت و با موج دوم و اجتناب‌ناپذیر پیش رو، می‌دانستم اگر الان آن را نسازم، فیلم برای مدتی بسیار طولانی به برزخ خواهد رفت. وقتی شهرداری نیویورک، اتحادیه بازیگران و دیگر اتحادیه و صنوف‌ در آمریکا اجازه از سرگیری فیلم‌برداری را دادند، برای ما یک موقعیت حالا یا هیچوقت بود!

در این مقاله من پروتکل‌ها، روندها و هزینه‌هایی که برای ساخت امن این فیلم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا پیش گرفتم را تشریح خواهم کرد. تمام چیزهایی که من می‌گویم کاملا توسط اتحادیه بازیگران سینما و تلویزیون آمریکا مورد تائید است، زیرا باید قبل از شروع پروژه این اطلاعات را با آن‌ها تائید می‌کردم و البته که این پروتکل‌ها بنا به ذات درحال تغییر این همه‌گیری در هر مقطع زمانی نیاز به بازنگری دارند. به این فهرست به عنوان نقطه شروعی برای آماده‌سازی خودتان نگاه کنید تا در لحظات آخر قبل از شروع تولیدتان در تقلا انجام آن‌ها نباشید.

همینطور به‌خاطر داشته باشید که اگر فیلم‌برداری شما بیش از ۳ روز باشد، باید دوباره از تمامی عوامل خود تست کرونا بگیرید، پس حتما این را در برنامه داشته باشید و با نماینده اتحادیه جهت اطمینان از قوانین بروز در ارتباط باشید و حتی اگر پروژه فیلم‌برداری‌ای خارج از فضای قراردادهای اتحادیه‌ای کار می‌کنید، این نکات می‌تواند روش خوبی برای اطمینان از سلامت بازیگران و عوامل‌تان باشد.

من بسیار خوش‌شانس بودم که هیچ کسی در صحنه با این ویروس درگیر نشد، اما هیچ چیز قطعی نیست، پس با احتیاط تمام عمل کنید.

چرخه ۲۴ ساعته‌ی نتیجه آزمایش کرونا

با فاصله زیاد سخت‌ترین چیز برای من در جهت کسب اجازه فیلم‌برداری برای این پروژه پیدا کردن آزمایشگاهی بود که تا نهایت ۲۴ ساعت نتیجه آزمایش کرونا را ارائه دهد. اتحادیه بازیگران فهرستی از آزمایش‌های مورد قبول دارد که به شرح زیر است:

  • آزمایش سواب‌های نازوفارنکس (NP) (ترجیح اتحادیه بازیگران)
  • آزمایش سواب حفره‌ی قدامی بینی
  • آزمایش دهان و حلق (اوروفارنژیال)
  • آزمایش بزاق

(از آگوست به بعد آزمایش خون، آزمایش آنتی بادی از طریق انگشت یا PCR اواسط بینی قابل قبول نبوده‌اند)

آزمایشگاه‌های زیادی در شهر با انباشت آزمایش‌ها از ایالت‌های مختلف روبه‌رو بودند، پس حداقل نتایج آزمایش را ۵ روزه ارائه می‌کردند. خدماتی برای آزمایش کرونا مخصوص صحنه‌های فیلم‌برداری وجود دارد که چالش زمانی اعلام نتایج را حل می‌کند (م. در ایران نیز این کار انجام شده است) اما این خدمات بسیار گران‌قیمت هستند و در توان یک فیلم کوتاه نیست. با تمامی بیمارستان‌های اطراف دارای خدمات ارائه نتیجه آزمایش فوری تماس گرفتم و متوجه شدم مرکز بهداشتی لنگون نیویورک به دلیل عدم ارسال آزمایش‌ها به یک آزمایشگاه دیگر، امکان اعلام نتیجه را در حداکثر ۲۴ الی ۴۸ ساعت دارد و بهترین بخشش این بود که حداکثر هزینه ۱۲۶ دلار برای هر نفر (درصورتی که بیمه درمانی نداشته باشند) بود.

با این فرصت، توانستم هماهنگی این کار را انجام دهم تا عوامل روز قبل از فیلم‌برداری آزمایش دهند و تمامی نتایج را زیر ۲۴ ساعت تحویل بگیرم و بدون نگرانی سراغ کار برویم. برای حل این مشکل می‌توان سراغ آزمایشگاه‌هایی رفت که نمونه‌ها را در داخل مجموعه آزمایش می‌کنند و درباره زمان تحویل نتایج سوال پرسید.

نهایت فرصتی که اتحادیه بازیگران می‌دهد؛ ۴۸ ساعت تا اعلام نتایج آزمایش است، پس اگر مرکزی نمی‌تواند تحویل فوری نتایج را تضمین کند، بهتر است سراغ مرکز دیگری بروید. شاید زحمت زیادی باشد، اما ارزش حفاظت از شما در برابر خسارت‌های زیاد و دردسرهای بیشتر را دارد.

لوازم بهداشتی فردی، فاصله‌گذاری اجتماعی و مسئول حفظ مقررات کرونا

خرید لوازم بهداشتی فردی (ماسک، دستکش، شیلد صورت، اسپری الکل، پد الکل و…) امروزه بسیار راحت‌تر شده، اما ممکن است بعضی مواقع با محصولات بد مواجه شوید که یا کیفیت خوبی ندارند و یا قیمت بالا و نامناسبی دارند.

من لوازم بهداشتی فردی عوامل را از سایت Wrist Band خریداری کرده و از نظر یک کارشناس پزشکی برای تائید کیفیت محصولات استفاده کردم، پس کمی بگردید تا بهترین بسته لوازم بهداشتی را خریداری کنید و آن را برای لحظه آخر نگذارید. شما به ماسک جراحی سه لایه، شیلد صورت و ضدعفونی‌کننده دست تک‌نفره نیاز دارید؛ می‌توان در طول صحنه ضدعفونی‌کننده‌های دست بزرگ‌تر قرار دهید، اما به نظر من ساده‌تر و بهداشتی‌تر است که هرکسی یکی برای خودش داشته باشد. ضدعفونی‌کننده‌های دست شما باید پایه الکل ۷۰ درصد داشته باشد.

اتحادیه بازیگران طرح نقشه و کروکی لوکیشن(ها) شما را درخواست خواهد کرد تا از تهویه مناسب در کل صحنه اطمینان حاصل کند و اگر فیلم‌برداری شما فقط صحنه‌های خارجی باشد، مشکلی وجود ندارد. در برنامه‌ریزی تائیدی من توسط اتحادیه بازیگران، تمامی پنجره‌های لوکیشن در تمام طول فیلم‌برداری باز بوده‌اند تا هوا به‌راحتی در جریان باشد. تنها پنجره‌هایی که ما اجازه بستن آن را داشتیم، پنجره‌هایی بود که کنار آن فیلم‌برداری می‌کردیم تا طبق فیلم‌نامه بسته باشند و یا برای صدا مشکل‌ساز نشوند. اتحادیه همینطور از شما یک نقشه هم از تمامی پنجره‌ها و درب‌های لوکیشن مانند مثال زیر درخواست خواهد کرد تا تهویه مناسب هوا را تائید کند.

شش نکته برای حفاظت صحنه فیلم‌برداری‌تان از ویروس کرونا

شما همینطور به یک مسئول حفظ مقررات کرونا نیازمندید که باید در زمینه پزشکی آموزش‌دیده باشد و در زمینه اقدامات پیشگیرانه از ویروس کرونا نیز دوره دیده باشد.

زمانی که من فیلم‌برداری می‌کردم، وفور «مسئولان حفظ مقررات کرونا» بیکار برای استخدام وجود نداشت. اتحادیه به من اجازه داد که یک فردی که دوره‌های پزشکی دیده بود را استخدام کنم و او دوره مربوط به بیماری کرونا را به صورت آنلاین در سایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا گذارند. این حداقل شرایط مورد نیاز اتحادیه بازیگران برای انتصاب شخصی به عنوان مسئول حفظ مقررات کرونا است. پس استخدام یک دستیار تولید که سر عوامل داد بزند «فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید!» کافی نیست و حتی اگر صحنه فیلم‌برداری شما شامل بازیگران و عوامل عضو اتحادیه نیست (که این قوانین را به همراه داشته باشد) بهتر است باز هم از یک مسئول حفظ مقررات کرونا آموزش‌دیده استفاده کنید (م. درصورت نبود فرد آموزش‌دیده پزشکی، بعضی مشاغل یکی از افراد گروه را انتخاب کرده و پس از کمی مطالعه و گذراندن دوره این وظیفه را به عهده او می‌گذارند و حتی درصورت نبود یک فرد آموزش‌دیده پزشکی، نباید از مزایای بهداشتی حضور فردی با این وظیفه چشم‌پوشی کرد) و نباید بازیگران و عوامل خود را به خاطر چند صد دلار صرفه‌جویی در خطر قرار دهید. با اینکه شرایط شاید کمی بهتر شده باشد، اما هنوز در دوران همه‌گیری بیماری قرار داریم.

مسئول حفظ مقررات کرونا، کاری بیش از یادآوری افراد به حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌دهد و او تماما مسئول پروتکل‌های بهداشتی در صحنه فیلم‌برداری است. زمان‌های آفیش (زمان حضور افراد سر صحنه) تقسیم‌بندی می‌شوند تا با هجوم همزمان افراد زیاد در یک زمان خاص مواجه نشویم و مسئول حفظ مقررات کرونا در اولین زمان آفیش همراه با مسئول دپارتمان‌ها جهت بازرسی حضور خواهد یافت.

مسئول حفظ مقررات کرونا (CCO) دمای بدن همه را اندازه خواهد گرفت و بسته‌های لوازم بهداشتی فردی را پخش خواهد کرد و ماسک صورت تنها وسیله‌ای است که هر روز باید به عوامل داده شود. وقتی همه در لوکیشن حاضر شدند، دپارتمان‌ها یک به یک وارد صحنه شده و آنجا را آماده می‎کنند؛ پس اول گروه صحنه، بعد گروه نورپردازی و درنهایت دوربین و صدا.

وقتی دوربین با حضور بازیگران در صحنه درحال فیلم‌برداری است؛ فیلم‌بردار، صدابردار و کارگردان تنها افرادی هستند که اجازه حضور در صحنه را دارند (م. به دلیل عدم ماسک داشتن بازیگر در طول صحنه، صحنه محدود به این افراد خواهد بود و بقیه در پشت صحنه و فضایی دورتر و همزمان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق مانیتورهای مخلتف و… صحنه را بازبینی می‌کنند). مسئول حفظ مقررات کرونا شما را مجبور به این کار خواهد کرد و مطمئن خواهد شد همه فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند. در زمان ناهار مسئول حفظ مقررات کرونا هر گروه را جدا برای تحویل غذا صدا خواهد کرد تا زمانی که همه غذا را دریافت کنند و سپس همه بیرون رفته (فضای باز) و با داشتن یک و نیم متر فاصله از یکدیگر غذا را صرف می‌کنند. بازیگران چون تنها افراد گروه هستند که در صحنه بدون ماسک حضور دارند، می‌توانند داخل صحنه غذا را صرف کنند.

وقتی مسئول حفظ مقررات کرونا چیزی که مستقیما با مقررات پیش‌گیری از کرونا در ضدیت است را مشاهده می‌کند، فورا مداخله می‌کند؛ چه زمانی که عوامل مسئول پذیرایی را بدون ماسک محاصره کرده‌اند و چه زمانی که عدم رعایت بهداشت بازیگر را معذب می‌کند. مسئول حفظ مقررات کرونا همیشه امنیت و سلامت را در اولویت قرار می‌دهد.

شما باید مسئول حفظ مقررات کرونا را در تمام جلسات پیش‌تولید از جمله بازبینی لوکیشن دخیل کنید و آن‌ها باید به اندازه تمامی سرگروه‌های دیگر در جریان قضایا و برنامه‌ریزی باشند.ند

یک راه‌حل بهداشتی که به بازیگرانمان پیشنهاد دادیم این بود که بازیگرانی که در قاب نیستند ماسک بزند و فقط بازیگرانی که در قاب حضور دارند ماسک خود را بردارند یا نماهای مستر و باز را چندین بار (هر بار با یک بازیگر) ضبط کرده و با جلوه‌های بصری کامپیوتری این تصاویر را به‌هم وصل کنیم (همانند همان تکنیکی که برای اینکه به نظر برسد فردی با خودش حرف می‌زند استفاده می‌شود). اما بازیگران ما از آنجایی که بهداشت صحنه با دقت بالایی رعایت می‌شد و نتایج آزمایش همه منفی بود، با هر برنامه‌ریزی فیلم‌برداری و ترتیب پلانی که ما می‌گفتیم راحت بودند.

و البته که به همین دلیل و نزدیکی بازیگران با هم، ما دوباره از بازیگران در طول فیلم‌برداری آزمایش گرفتیم تا درصورت مثبت شدن آزمایش یکی از آن‌ها بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. بازیگر ما خودش این تصمیم را گرفت، اما شما هم می‌توانید این کار را برای بازیگرانتان انجام دهید. مطمئن شوید بازیگران شما احساس امنیت دارند.

نظافت

اتحادیه همینطور خواستار یک برنامه نظافت از طرف شماست، که معمولا به معنای استخدام یک شرکت نظافت جهت ضدعفونی کردن لوکیشن‌ها ست. من به دنبال شرکت خدماتی گشتم تا بعد از اتمام فیلم‌برداری ما (بعد از سه روز) جهت نظافت بیایند و این خدمات قطعا یکی از اقلام گران‌قیمت اما ضروری در لیست شرایط فیلم‌برداری جهت پیشگیری کرونا بود. ما همینطور دستمال‌های ضدغونی نزذ تمامی سرویس‌های بهداشتی لوکیشن، گروه پذیرایی و تمام دپارتمان‌هایی که وسایل مشترکی داشتند که بیش از یک نفر به وسیله خاصی (مانند وسایل صحنه و وسایل فیلم‌برداری) دست می‌زد داشتیم تا از تمیزی سطوح تمامی وسایل مورد استفاده در طول فیلم‌برداری اطمینان داشته باشیم و همانطور که ذکر شد، هر نفر هم یک اسپری الکل ضدعفونی شخصی به همراه داشت.

اگر واقعا بودجه شما محدود است، با اتحادیه در ارتباط باشید تا به گزینه‌هایی برسید که درعین حفاظت از بازیگران و عوامل شما، باعث ورشکستگی‌تان نشود.

معافیت مسئولیت بیماری کرونا

اتحادیه بازیگران آمریکا و هیچ اتحادیه‌ی دیگری به شما اجازه دریافت امضا از طرف بازیگران و عواملتان را برای رفع مسئولیت بیماری کرونا به شما نمی‌دهد تا درصورت بروز بیماری خودتان را کاملا از مسئولیت‌های درمانی مبرا کنید.

حتی اگر شما یک پروژه خارج از قراردادهای اتحادیه‌ها هم هستید، نباید این کار را در حق بازیگران و عوامل خود انجام دهید. شما از آن‌ها خواسته‌اید که در دوران همه‌گیری بیماری برای فیلم‌برداری پروژه شما بیایند، پس مطمئن شوید شما از طرف یک شرکت رسمی (مثلا یک شرکت مسئولیت محدود) با همه بازیگران و عواملتان قرارداد امضا می‌کنید و منطقا باید با مسئول حفظ مقررات کرونا برنامه‌ای درصورت پیشامد درگیری یکی از عوامل با کرونا بچینید و اینکه چه اقداماتی را در این صورت باید طی کنید.

هرگونه هزینه درمانی باید توسط تهیه‌کننده فیلم پرداخت شود و اتحادیه بازیگران شما را مجبور خواهد کرد درصورت عدم توانایی کار کردن عوامل در دوران نقاهت، بیمه غرامت کارگران (بیمه‌ای برای پرداخت هزینه‌های درمانی و ضرر عدم توانایی فعالیت در دوران نقاهت) تهیه کنید. حتما برای این شرایط احتمالی آماده باشید، زیرا حادثه هیچوقت خبر نمی‌کند.

بیمه

حالا که بحث بیمه شد، قابل ذکر است که بیمه درصورت کنسل شدن فیلم‌تان به دلیل کرونا، خسارت‌های وارده را پرداخت نخواهد کرد که بدین معنا خواهد بود که بخش زیادی از پول‌تان را درصورت کنسل شدن فیلم‌برداری از دست خواهید داد. با بیمه طرف قرارداد خود مذاکره کنید تا ببینید به چه تفاهمی می‌توان رسید.

بیمه من پیشنهاد داد تا آخرین لحظه ممکن برای اخذ قرارداد با بیمه صبر کنم، که البته باتوجه به نیاز بسیاری از بخش‌های تولید به گواهی بیمه کمی چالش برانگیز بود (م. برای گرفتن مجوز فیلم‌برداری، همکاری با بسیاری از مراکز، اجاره بعضی لوکیشن‌ها، اجاره تجهیزات و لوازم خاص و… ممکن است گواهی بیمه درخواست شود). من توانستم اخذ قرارداد با بیمه را تا دو روز مانده به تحویل گرفتن لوازم فیلم‌برداری به تعویق بیاندازم؛ اگر شما با بیمه قرارداد ببندید و قبل از شروع فیلم‌برداری متوجه ابتلا یکی از بازیگران یا عوامل اصلی‌تان به کرونا شوید، قابلیت تعویض زمان فیلم‌برداری خود را، البته که تا مدتی بسیار محدود، خواهید داشت. این پیشنهاد به من داده شد، اما هر بیمه‌ای متفاوت است، پس حتما با بیمه طرف قرارداد خود این مسائل را بررسی کنید.

مراقب بازیگران و عوامل خود باشید

من از سرآغاز کار همواره حواسم بود که همه افراد در تمام طول مسیر تا جای ممکن آسوده‌خاطر باشند؛ به همه گفتم اگر نکته‌ای آن‌ها را آزرده‌خاطر کرد حتما با من یا مسئول حفظ مقررات کرونا به اشتراک بگذارند و ما فورا در صدد حل مشکل برخواهیم آمد.

من قصد داشتم که همه نهایت انرژی خود را صرف کار کنند که قطعا با نگرانی‌خاطری و حس بد آن‌ها در صحنه فیلم‌برداری امکان پذیر نبود؛ این موضوع مخصوصا راجع به بازیگران شما صادق است که آسیب‌پذیرترین افراد صحنه شما در برابر کرونا هستند.

شما همینطور دارید افراد را از قرنطینه خانگی‌شان در دوران همه‌گیری بیماری برای کار خارج می‌کنید و باید به همه دستمزد پرداخت کنید، مگر آنکه دوست نزدیکی باشد و کمک به شما برای ساخت پروژه‌تان برایشان ارزشمند باشد و می‌خواهند این کار را رایگان انجام دهند، اما هر فردی که شما استخدام می‌کنید باید یک دستمزد با احتساب پاداش دریافت کند؛ البته که همیشه باید چنین باشد، اما مخصوصا در این دوران با ریسکی که نسبت به سلامتی و جان افراد وجود دارد، این نکته دو چندان حائز اهمیت است.

از بیکاری افراد در این دوران با تفاهم دستمزد‌های وحشتناک، به نفع خودتان سوء‌استفاده نکنید. من هم کیسه‌های گنج نداشتم تا به همه ببخشم، اما قطعا به همه به اندازه معقولی دستمزد پاداش دادم، پس شما هم نباید بهانه‌ای برای انجام این کار داشته باشید.

نگاهی روی به جلو

به نظر می‌رسد فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های کوچک‌تر از آنجایی که اهمیتی در ضبط و ساخت آن‌ها دیده نمی‌شود دارند کنار جاده رها می‌شوند و تمام اطلاعات و اخبار راجع به فیلم‌های بلند با بودجه‌های فراوان است.

بعد از هفته‌ها کندن موهای خودم و جلسه با اتحادیه بازیگران، خوشحالم که توانستم چیزی را با شما به اشتراک بگذارم که نبردی واقعی برای ساخت امن فیلم‌کوتاه در این دوران بود. یادتان نرود که امنیت و سلامت بازیگران و عوامل شما مهمترین چیز در این روزها است.

فیلم‌سازان کم‌بودجه خلاق و مدبر هستند، قطعا می‌توانید راه‌هایی برای بیان نگاه خود بدون درخطر قراردادن جان افراد پیدا کنید؛ اما حتما مطمئن شوید که واقعا می‌توانید در این شرایط فیلم‌برداری کنید، اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید تمام شرایط این فهرست را رعایت کنید، بهتر است کمی صبر کنید. می‌دانم که نمی‌خواهید این را بشنوید، مخصوصا از آنجایی که یک مقاله کامل را درباره عدم صبوری من خوانده‌اید؛ اما من در ابتدا مطمئن شدم که تمامی این شرایط را می‌توانم مهیا کنم و اگر نمی‌توانستم، انتخاب دیگری جز به تعویق انداختن پروژه تا مدتی نامعلوم را نداشتم. قطعا ارزش در خطر قرار دادن جان افراد و مسئولیتی که برایتان ایجاد می‌کند را نخواهد داشت.

سلامت باشید و مراقب بازیگران و عواملتان باشید.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=15284