هفتمین قسمت از برنامه فیلم کوتاه سه‌شنبه این هفته با اجرای احمد عربانی کاریکاتوریست و انیماتور پیشکسوت پانزدهم دی ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند سیما خواهد رفت.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، احمد عربانی که در محل پردیس سینمایی کوروش اجرای این قسمت از فیلم کوتاه را با تمرکز بر فیلم کوتاه انیمیشن بر عهده دارد. وی برنامه را با ذکر تاریخچه مختصری از انیمیشن و یادی از پدر انیمیشن ایران، مرحوم اسفندیار احمدیه، آغاز می‌کند. وی در ادامه و در راستای بحث اکران فیلم‌های کوتاه ازجمله فیلم کوتاه انیمیشن و مخاطب‌شناسی درست در جهت اکران این فیلم‌ها را مطرح خواهد شد.

در این برنامه دو انیمیشن «تو» و «کات» از اشکان رهگذر به نمایش درمی‌آید و این کارگردان جوان درباره مضمون و تکنیک ساخت انیمیشن‌ها صحبت می‌کند.

همچنین احمد عربانی به سراغ یکی از پیشکسوتان عرصه انیمیشن می‌رود تا درباره مسائل این حوزه از فیلم‌سازی با وی به گفتگو بنشیند. روان‌بخش صادقی، رئیس انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا)، در این گفتگو از مسائل و مشکلات ساخت انیمیشن می‌گوید. به اعتقاد روان‌بخش صادقی یکی از مزیت‌های ساخت فیلم کوتاه انیمیشن این است که به حمایت مالی چندانی نیاز ندارد و با همکاری تعدادی از نیروهای علاقه‌مند و صرف هزینه‌های اندک می‌توان فیلم کوتاه انیمیشن خوبی ساخت. در ادامه رئیس آسیفا از ورود ابزارهای جدید و امروزی به عرصه ساخت فیلم در راستای آسان شدن این فرآیند به‌عنوان عاملی مثبت یاد می‌کند، اما به ذکر این نکته هم می‌پردازد که هر فردی وارد فرآیند ساخت فیلم می‌شود الزاماً فیلم‌ساز نخواهد شد و پایه، اساس و آموزش زیبایی‌شناسی در هنر همچنان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روان‌بخش صادقی می‌گوید: «هر فردی که وارد فضای فیلم‌سازی می‌شود، قرار نیست ساختارشکنی کند، ساختار زمانی شکسته می‌شود که هنرمند با فضای کلاسیک هنر خود آشنایی کامل داشته باشد».

نمایش فیلم کوتاه «ساعت شش» ساخته رقیه توکلی و گفتگو با کارگردان، بخش بعدی برنامه فیلم کوتاه این هفته خواهد بود. بخش آموزشی این قسمت با اجرای بهمن دادفر و با حضور نیما دبیرزاده به موضوع تصحیح رنگ و نور در فیلم اشاره دارد. نیما دبیرزاده از فرآیند کار یک کالریست و رابطه‌اش با فیلم‌بردار و حتی طراح صحنه می‌گوید. نمایش پشت‌صحنه انیمیشن «تونل» با تکنیک شن روی شیشه به کارگردانی مریم کشکولی نیا بخش پایانی برنامه است.

برنامه «فیلم کوتاه» با طراحی و تهیه‌کنندگی عماد خدابخش و کارگردانی رضا مهران فر از آذرماه سال جاری در شبکه مستند سیما پخش‌شده و به مسائل مرتبط با فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن اشاره می‌کند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2192