بیش از ۶۰۰ مستندساز و دست‌اندرکار سینمای مستند از کمپین «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» حمایت کردند.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از خبرنگار مهر، بیش از ۶۰۰ مستندساز و دست‌اندرکار سینمای مستند کشورمان با شرکت در کمپینی که در فضای مجازی شکل گرفته است خواستار این شدند که هرگونه نمایش رایگان فیلم‌های مستند چه در جشنواره‌ها و چه مراسم‌ها و از سوی همه نهادها متوقف شود.

در متن بیانیه‌ای که تاکنون به امضای بیش از ۶۲۵ نفر رسیده آمده است: «آیا سینمای مستند روی پای خود می‌ایستد؟

سینمای مستند ایران برای رشد و بالندگی نیاز به تدوین قوانین پایه‌ای در جهت استقلال تولید و پخش دارد. قوانین موجود به درستی اجرا نمی‌شود و ناقص‌اند. در این راستا چهار تن از مستندسازان سینمای ایران (پژمان مظاهری پور، مهدی باقری، مونا زاهد و بهروز ملبوس باف) دست به ایجاد کمپینی به نام «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» زده‌اند و با ذکر مواردی مشخص از سازمان سینمایی کشور می‌خواهند که درصدد ایجاد این قوانین پایه باشد.

تا به این لحظه بیش از ۶۰۰ نفر از مستندسازان، تهیه کنندگان، نویسندگان، هنرمندان و مخاطبان سینمای مستند در این کمپین عضو شده‌اند و از این حرکت حمایت کرده‌اند.

در متن این کمپین آمده است:

فیلم مستند یک اثر فرهنگی فراگیر در جامعه است که به واسطه آن تاریخ و هویت هر ملتی مشاهده و روایت می‌شود. سینمای مستند در تعامل و هم زبانی مناسب بین فیلم‌ساز و سرمایه‌گذار کارایی ذاتی خود را برای مخاطب آشکار می‌کند. دولت‌ها در بستر توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در نقش رقیب با تولیدکنندگان آثار مستند وارد نشده و همواره نقش حمایتی خود را با وضع قوانین و ایجاد بازار مناسب برای آثار هنری ایفا می‌کنند. در ایران دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند خواسته و ناخواسته با مستند و مستندساز رفتاری تحمیلی و غیرمنصفانه دارند. درشرایط موجود مستندسازان غالباً مجبور به امضای قراردادهایی بدون درنظرگرفتن حق پخش می‌شوند. در پخش و بازپخش و استفاده از فیلم‌ها در رسانه‌ها و مراکز علمی و آموزشی حق پخش وجود ندارد. جشنواره‌های مستند به بهای جذب مخاطب از خیر فروش بلیط گذشته و نمایش فیلم مستند را به ناگزیر رایگان برگزار می‌کنند. متاسفانه در چنین شرایطی آثار برگزیده نیز در پخش‌های رسمی با برچسب رایگان به مخاطب عرضه شود. برای محاسبه حق پخشِ متناسب با نوع پخش و نوع استفاده از فیلم مبنایی وجود ندارد. شیوه‌های موجود در دراز مدت بر تولید، کیفیتِ آثار و ذائقه مخاطبان نیز اثر سوء خواهد داشت.

با توجه به تحولات سال‌های اخیر در کیفیت و ظرفیت نمایش آثار مستند، امید مستندسازان به فروش و نمایش فیلم‌هاست تا از طریق بازار ایجاد شده بتوانند بخشی از اعتبار ساخت فیلم‌های بعدی خود را تإمین و از محل همین درآمد، هزینه‌های مربوط به زندگی خود را تأمین کنند.

ما به عنوان جمعی از مستندسازان، تهیه‌کنندگانِ فیلم مستند، سهامداران، صاحبان فیلم‌های مستند، عوامل تولید فیلم مستند، هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای از سازمان سینمایی کشور می‌خواهیم که:

۱- جهت تامین حق و حقوق مادی و معنوی فیلم مستند و مستندساز، ساز و کاری قانونی تدارک دیده شده و در پخش فیلم‌های مستند، برای هر پخش حقوقی مادی برای صاحبان آثار درنظر گرفته شود.

۲- ایجاد قوانین الزام‌آور و تعیین حقوق مناسب پخش در شکل‌گیری رسانه‌های جدید و دیگر استفاده کنندگانِ فیلم مستند همچون مراکز دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی و سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی.

۳- تدوین آیین‌نامه اجرایی جهت درنظر گرفتن حق پخش در تمامی جشنواره‌ها، سمینارها، برنامه‌های فرهنگی و دیگر برنامه‎هایی که در آن فیلم مستند پخش خواهد شد.

با پیوستن به کمپینِ «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» مستند و مستندساز را یاری کنید.

لینک کمپین «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» در تلگرام

این کمپین هنوز در حال عضوگیری است و تعداد اعضای آن افزایش خواهد یافت.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2815