فیلم کوتاه «وال‌ها» به کارگردانی بهنام عابدی


وال‌ها شاید مهم‌ترین غافلگیری امسال باشد. فیلمی بیش از هر چیز مدیون میزانس. فکر شده و تأثیرگذار. هوشمند در مرحله روایت و آگاه به ساختار فیلم کوتاه. در کنار چند فیلم کوتاه دیگر وال‌ها یکی از مهم‌ترین دلیل‌هایی است که امسال را به‌عنوان یکی از سال‌های طلایی فیلم کوتاه بدانیم.

 

خلاصه داستان: با پیدا شدن هفت جسد غرق شده در ساحل شهری کوچک یک مأمور پلیس همراه یک سرباز به ساحل فرستاده می‌شوند. هم‌زمان با بیرون کشیدن اجساد از دریا، سرباز به چهره آشنایی در میان آن‌ها می‌رسد.

کارگردان: بهنام عابدی، بازیگران: مجید نوروزی، خسرو شهراز، مجید آقاکریمی، فیلم‌نامه: بهنام عابدی، حامد حسینی سنگری، مدیر تصویربرداری: حامد حسینی سنگری، طراح صحنه و لباس: علی قدیریان، ندا تمیمی، صدابردار: محمود کاشانی، تدوین: بهنام عابدی، طراحی و ترکیب صدا: جواد غلامرضایی، محصول: انجمن سینمای جوان ایران، تهیه‌کننده: مجید برزگر

 

فیلم کوتاه «عوارض خروج» به کارگردانی محمد نجاریان


شاید چیزی که از محمد نجاریان بعد از ساختن فیلم موفقی از فیلم‌نامه‌ای سخت انتظار داشتیم رفتنش به سراغ فیلم‌نامه‌ای حتی سخت‌تر و سربلندتر بیرون آمدنش از آزمون دومین تجربه کارگردانی‌اش بود. عوارض خروج چنان مسرور و رقصان است که می‌شود بارها و از زوایایی مختلف در موردش حرف زود و به تماشایش نشست. فیلمی سرخوشانه تلخ، باهوش و تیزبین. محمد نجاریان خیلی زود جای پایش را در بین فیلم‌سازان مهم فیلم کوتاه و یکی از آینده‌های سینمای ایران محکم کرده است.

 

خلاصه داستان: پسری مدتی است که از انجام کارهای تکرار خسته شده.

تهیه‌کننده و کارگردان: محمد نجاریان داریان، نویسنده: سهند کبیری و محمد نجاریان داریان، فیلم‌بردار: سینا کرمانی زاده، صدابردار: رشید دانشمند، طراح صحنه و لباس: علی قدیریان، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، مدیر تولید: علی نجاریان داریان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: سهند کبیری، عکاس: سعید وکیلی، دستیار کارگردان: امیر تقدیری، منشی صحنه: گلان صحرایی، بازیگران: بابک جمشیدی، نیلوفر ندایی و امین نجفی

 

فیلم کوتاه «ساختمان شماره ۱۳» به کارگردانی امیر غلامی


واقعیت اینجاست که خلق جهان، داستان و آدم‌های متفاوت، فراتر از تخیل به منطقی و ایده‌ای مستحکم نیاز دارد. اینکه هرکدام از اجزاء چطور باید در کنار هم قرار بگیرند و چه ارتباطی باید با هم داشته باشند. تمام ارجاعات درون و بیرون متنی باید در ساختار کلی متن تعریف شده و دارای جایگاه و کارکرد مشخصی باشند. «ساختمان شماره ۱۳» در میان انبوه فیلم‌های متظاهر و توخالی جزو معدود نمونه‌های موفق این دست تجربه‌هاست. جهانی خلق شده و دارای اکوسیستم روایی مشخص با ارجاعاتی نه‌تنها قابل‌ردیابی که دارای کارکردی مشخص در متن خود فیلم.

 

خلاصه داستان: روایتی از زندگی آدم‌های که در سیفون‌های فاضلاب زندگی می‌کنند و بر زندگی افرادی که در طبقه پایین‌تر زندگی می‌کنند اعمال نفی دارند.

نویسنده و کارگردان: امیر غلامی، بازیگران: فریدون انصاری، فرشته بروسان، گوران جهانی، تصویربردار: وحید بیوته، تدوین: رضا جعفرزاده، جلوه‌های ویژه: محسن جعفری، طراح و ترکیب صدا: حسین قورچیان، طراح لباس و صحنه: امیر غلامی، دستیار کارگردان: اشکان ملکی، مدیر صحنه: هژیر اسعدی، مدیر تولید: ژیلا شاهمحمدی و ادریس حسینی، منشی صحنه و گریم: نوشین امجدیان، دستیار تصویربردار: پژمان لهونی و آروین وطن‌دوست، عکاس و تصویربردار پشت‌صحنه: محمد احمدی، تهیه‌کننده: امیر غلامی و حوزه هنری استان کردستان

 

فیلم کوتاه «سکوت» به کارگردانی علی عسگری و مهرنوش صمدی


«سکوت» به همان اندازه که دومین حضور علی عسگری در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره کن را برای او به ارمغان می‌آورد می‌تواند عنوان بهترین فیلم او تا به امروز را نیز با خود یدک بکشد. عنوانی که البته متعلق به فرنوش صمدی نیز هست. فیلمی که با پرداختن به موقعیتی بغرنج در جریان زندگی یک مادر و دختر پناهنده، تلاش می‌کند تصویری جامع از تأثیر مخرب چنین واقعه‌ای در زندگی آدم‌های چنین موقعیتی را به تصویر بکشد. تصویری که تا حد ممکن به واقعیت بیرونی وفادار است و برای بیرون کشیدن حس هم دردی به جای طراحی اتفاق و تعلل در منطق بیرونی از اتمسفر استفاده می‌کند. هر چند هنوز هم تکیه فیلم بر بازیگر خردسال و واکنش‌هایش بار سنگینی بر دوش بازیگر و بازیگردان است.

 

خلاصه داستان: فاطما مجبور است هر آنچه پزشک گفته برای مادرش ترجمه کند اما او سکوت می‌کند.

نویسنده و کارگردان: علی عسگری و فرنوش صمدی، تصویربردار: آلبرتو مارچیوری، تدوین: مائورو روسی، بازیگران: فاطما الاکوس، جاهیده اوزل و والنتینا کارنلوتی، تهیه‌کننده: جیوانی پومپیلی و الیور چانتریاکس، تهیه‌شده در Kino Produzioni، Filmo Production

 

فیلم کوتاه «ابراهیم» به کارگردانی پویان رنجبر و ایمان باقری


«ابراهیم» بعد از فیلم کوتاه «بُرش» که پویان رنجبر آن را با همراهی علی سعدی کارگردانی کرده بود یک بازگشت دوباره برای فیلم‌ساز ــ فیلم‌برداری است که او را سال گذشته با فیلم‌برداری فیلم کوتاه «قمارباز» به کارگردانی کریم لک زاده بیشتر شناخته‌ایم. «ابراهیم» با استاتیک آرام و قاب‌های ثابت، فیلمی هوشمندان در ساختار و طراحی خط روایی است. فیلمی که فرم آن برآمده از داستان و شخصیت محوری آن است و به همان اندازه کم‌تر نشانی از دوربین روی دست «بُرش» و ساختار نامنسجم «قول» تجربه ناموفق رنجبر را در خود دارد. هر نما از «ابراهیم» زیبایی سینماتیکی را که از قاب‌های ثابت انتظار داریم به‌خوبی منتقل می‌کند. زیبایی‌ای که در راستای ساختار کلی و داستان کم حرف فیلم به نتیجه‌ای جذاب بدل شده است.

 

خلاصه داستان: مردی میان‌سال پنج ماه پیش پسرش به قتل رسیده!

نویسنده و کارگردان: پویان رنجبر و ایمان باقری، بازیگران: صمد طاهری، مریم شریف پور، مجتبی منشی، نرگس منشی، هدیه کازرونی، آرمین حمید پور، تصویربردار: پویان رنجبر، صدابردار: ساسان کاوه، گروه تولید: حامد نجابت، محمود خداوردی، تهیه‌کننده: پویان رنجبر و مهدی رشیدی، محصول: ریپس فیلم.

 

فیلم کوتاه «اشیاء گمشده» به کارگردانی حامد نجابت


حامد نجابت بعد از «مقنعه» که سال گذشته به شکل عجیبی دیده نشده باقی ماند در «اشیاء گمشده» فیلم‌ساز جسورتری ست. هر چند کلنجار رفتن با این جسارت هنوز برای او که دومین تجربه کارگردانی‌اش را پشت سر گذاشته قدری دردسرساز است اما «اشیاء گمشده» تازگی‌ای در خود دارد که کمتر در سایر فیلم‌های کوتاه شاهد آن هستیم. نوعی حس توأمان تلاش برای شناختن و تجربه کردن و هراس و احتیاط برای ساختن فیلمی بی‌نقص و احتمالاً موفق. درواقع جانب احتیاطی که از سوی عمده فیلم‌سازان فیلم کوتاه برای ساختن فیلمی خوب رعایت می‌شود درنهایت به از دست رفتن حس جستجو در می‌دوم ختم می‌شود. حسی که در کمال تعجب تنها مختص به خود فیلم‌ساز نیست بلکه به همان اندازه معطوف به مخاطب نیز هست.

 

خلاصه داستان: پدر آراد تبلت او را با خود برده و به همین خاطر از این وضعیت ناراحت است!

نویسنده و کارگردان: حامد نجابت، تصویربردار: پویان رنجبر دستیار تصویر: منصور ملوندی، صدابردار: ساسان کاوه، مدیر تولید: داوود مرتضی پور، دستیار تولید: مسیح محزون؛ دستیار کارگردان دستیار صدا: محمد حسن‌زاده، طراح صحنه: غزل حافظی، طراح لباس: آرمین حمدی پور، مجری طرح: محمود خداوردی، عکاس: محمد حسن‌زاده، تهیه‌کننده: مهدی رشیدی، بازیگران: عباس اصنافی، داوود مرتضی پور، ساسان کاوه، امیرعباس قهرمانی، تولید ریپس فیلم

 

انیمیشن کوتاه «مثل یک پروانه روی یک قلب» به کارگردانی مریم خلیل زاده


یک عاشقانه تلخ و آرام دیگر از مریم خلیل زاده. انیماتوری که دیگر به‌راحتی می‌توان از جنس داستان‌ها و سبک بصری انیمیشن‌هایش او را شناخت. «مثل یک پروانه روی یک قلب» علاوه بر فضاسازی در تنظیم ریتم و نحوه برخورد با داستان و شخصیت‌ها متوجه حسی است که درنهایت باید به آن دست یابد. حسی که از همان ابتدا در کل فیلم حضور دارد و در یک مسیر مشخص با مخاطب روبه‌رو می‌شود.

 

خلاصه داستان: در قصه‌ای آمده است اگر مردی با سازِ جادوییِ خود هزار و یک دختر را به پروانه تبدیل کند، می‌تواند با بال‌های جادوییِ پروانه‌ها پرواز کند، مرد هزار دختر را به پروانه تبدیل می‌کند، اما عاشق ِ هزارویکمین دختر می‌شود.

نویسنده، کارگردان، انیماتور، طراح بک‌گراند، استوری بورد و لی اوت: مریم خلیل زاده، موسیقی: پژمان خلیلی، طراحی و ترکیب صدا: بهروز شهامت، تدوین: سعید زارع، نوازندگان: توبا: بابک میردادیان، ویولنسل: آتنا اشتیاقی، آکاردئون: بهنام ابوالقاسم، ضبط موسیقی: رضا فرهادی، استودیو کنگان (کرگدن)، تهیه‌شده در اداره کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

 

فیلم کوتاه «کورسو» به کارگردانی حامد اصلانی


«کورسو» شاید از زوایای مختلفی هم زادی مناسب برای «آغی» یوسف کارگر باشد، فیلمی متکی بر جغرافیا و قاب‌ها. روایتی که هم‌زمان همراه با داستان و خالی از آن است. فیلمی شدیداً متکی به قدرت کارگردانی و ایستاده بر مرز از دست دادن قدرت داستان و فروافتادن در چاله ریتم کند و بی‌نتیجه. حامد اصلانی پیش‌ازاین با فیلم تجربی «او» توانایی خود در مواجهه با خلأ داستانی را به‌خوبی نشان داده است و حالا در «کورسو» به جای بازی با فرم‌های بصری (فیلم کوتاه «او») به قاب‌ها و اتمسفر تکیه کرده است.

 

خلاصه داستان: پسری روستایی مجبور می‌شود برای نجات جان مادر حامله‌اش در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر دست به عملی بزند که مورد پسند عقاید خرافی اهالی نیست…

نویسنده و کارگردان: حامد اصلانی، فیلم‌بردار: بابک ابرغانی، تدوین: امیرحسین نجف، صدابردار: مسیح سراج، صداگذار: آرش قاسمی، عکاس: داریوش اسلامی، برنامه‌ریز: حامدعزیزی، مدیر تدارکات: امیر آرین، مدیر صحنه: داود ورپایی، طراح صحنه و لباس: حامد اصلانی، دستیاران فیلم‌بردار: رسول امامی و محسن طاهری، بازیگران: وحید بهروزیان و محمدرضا عادل، دستیار صدابردار جابر انصاریانو، سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و مدیرتولید: بهنام سنایی.

 

فیلم کوتاه «عملیات ۷۴۷» به کارگردانی محمد اسماعیلی


یک تریلر معمایی از محمد اسماعیلی که پیش‌ازاین از او فیلم‌های کوتاه متفاوتی چون «نیوزیف» و «ارتش پنهان» را دیده‌ایم. «عملیات ۷۴۷» اما از دو منظر فیلم کاملاً متفاوت با آثار پیشین اسماعیلی است. کاملاً داستان‌گوست و این بار با قرار گرفتن شخص دیگری پشت دوربین با قاب‌هایی کاملاً متفاوت مواجهیم. ساختاری متعارف‌تر و درنهایت فیلمی متعارف‌تر. تلاشی برای شکل دادن به یک تریلر جذاب که عمدتاً در حوزه فیلم کوتاه هم همچون سینمای بلند با بحران کیفیت این دست آثار مواجهیم.

خلاصه داستان: مردی به نام احمد به طرز مرموزی، با مفقود شدن دوست قدیمی‌اش مجید مواجه شده و در پی یافتن او، وارد ماجرایی معمایی ــ سیاسی می‌شود.

کارگردان: محمد اسماعیلی، فیلم‌نامه: محمد اسماعیلی و مجتبی اسماعیل‌زاده، مدیر فیلم‌برداری: امیر موسوی، طراح صحنه: امیرحسین دوانی، مدیر صدابرداری: امیر عاشق، بازیگران: سیامک احصایی، سیامک ادیب، میلاد رحیمی، احمد یاوری و فرامرز کهن، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: پریسا گرگین، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، مدیر تولید: تورج کهن و عکاس: افسانه پلویی

معرفی مهم‌ترین فیلم‌های کوتاه سال پیش رو / بخش نخست

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3912