هیلاجی‌ها به یاد حافظ سینما عباس کیارستمی به پا خاستند، بزرگداشت رضا مجاوری فیلم‌بردار پیشکسوت سینما

شب گذشته آیین اختتامیه سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج با حضور جمع کثیری از چهره‌های سرشناس سینما و تئاتر کشور برگزار شد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج، شب گذشته، ۶ اسفند ماه مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج با اجرای سیاوش مفیدی در شرایطی برگزار شد که در پی استقبال پرشور علاقه‌مندان بسیاری این مراسم را ایستاده و یا نشست روی زمین نظاره کردند. این مراسم همچنین با حضور محمود کلاری، رامبد جوان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، آتوسا قلم‌فرسایی، هادی حجازی فر، مجید برزگر، هایده صفی یاری، ایرج رامین فر، نازنین خزاعی، سهی‌بانو ذوالقدر، سعید عقیقی، کاوه سجادی حسینی، امید بنکدار، کیوان علی محمدی، مرتضی پور صمدی، حسن حسن دوست، محمد رضا دلپاک، سودابه خسروی، محمود ‌رضا رحیمی، امیر عابدی، مرتضی اسماعیل‌کاشی، نسیم ادبی، سعید آرمند، سعید پور اسماعیلی، روح الله حسینی، سعید رضویان ، آرش زاهدی برگزار شد.

در ابتدای مراسم حاضرین به یاد مارال ثروت یکی از هنرجویان سال‌های گذشته مدرسه هیلاج که در کمپانی برادران وارنر مشغول فعالیت بودند و اخیرا طی یک حادثه جان خود را از دست داده بود یک دقیقه سکوت کردند. امیر شهاب رضویان دبیر سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج ضمن خیر مقدم به تمامی حاضرین در مراسم طی یک سخرانی کوتاه تاریخچه‌ای از رویدادها و انگیزه‌های شکل‌گیری موسسه و مدرسه هیلاج گفت در هیلاج ما یک خانواده هستیم. ما هنرجوهایی که داریم که ۱۰ سال پیش فارغ التحصیل شده‌اند ولی هنوز هیلاج پاتوق آن‎هاست.

وی افزود جشنواره هیلاج در سومین دوره خود قدری گسترده‌تر شد. شرکت اکتیو و شرکت پدیده شیمی قرن جزو حامیان ما بودند که از آن‌ها متشکریم. بر این باور هستم که رابطه صنعت و هنر باید شکل بگیرد. امسال جشنواره بین هنرجویان هیلاج و فیلم‌ها و نمایش‌هایی برگزار شد که هنرجویان هیلاج در آن‌ها نقش داشتند.

در ادامه بعد از اهدای جوایز بخش تاتر بیانیه هیات داوران تاتر توسط محمود‌ رضا رحیمی رییس هیات داوران بخش تاتر قرائت شد که متن آن بدین شرح است: ضمن خسته نباشید از شرکت کنندگان در این دوره جشنواره هیات داوران به استحضار می‌رساند هیات داوران با توجه به پیگیری مجدانه و پرتلاش گروه‌ها انتخاب برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به سختی صورت پذیرفت. این مهم نشانگر پیشرفت بارز شرکت کنندگان به نسبت سال پیشین است. گرچه به رسم هر قسم داوری هیات داوری خود را مبرا از هر نو خطا نمی‌داند پاسخ به هر نوع شاعبه در خصوص انتخاب‌های صورت گرفته را وظبفه خود می‌داند. امید که در سال‌های پیش رو جشنواره فیلم و تاتر هیلاج مسیر بالندگی را طی کند. اعضای هیات داوران سیامک احصایی، محمد مساوات، مرتضی اسماعیل کاشی، همایون ارشادی  محمود رضا رحیمی.

امیر عابدی داور بخش پوستر جشنواره نیز با حضور بر روی صحنه جوایز این بخش را اهدا کرد.

برگزاری بزرگداشت رضا مجاوری فیلم‌بردار آثاری چون «طلاق» به کارگردانی گرجی عبادیا، «مرثیه» به کارگردانی امیر نادری و سریال «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی دیگر بخش این برنامه بود. در این بخش مجید بزرگر و امیر شهاب رضویان خاطراتی از سال‌های نخستین ورودشان به سینمای و فیلم‌های کوتاهی که ساخته بودند و حمایت‌های رضا مجاوری از آن‌ها بازگو کردند. امیر شهاب رضویان ضمن اشاره به اهمیت برگزاری بزرگداشت‌هایی اینچنین برای چهره‌های قدیمی و بنیانگذاران سینمای ایران گفت: این آدم‌ها بودند که سینمای ایران را بنا نهادند و مهم‌تر از آن در روزگاری که سینماها زیر سلطه فیلم‌های آمریکایی بود مردم را با سینمای ایران آشنا کرده و آشتی دادند. رضا مجاوری نیز به خاطر این مراسم از همه جوانان سینمای ایران تشکر و برای آن‌ها آرزوی موفقیت کرد.

محمد رضا دلپاک که به همراه حسن حسن دوست برای اهدای جایزه بهترین صدا روی صحنه آمده بود با اعلام افتخار از همکاری‌اش در پنج فیلم با عباس کیارستمی از حاضرین خواست به احترام او یک دقیقه ایستاده وی را تشویق کنند.

بعد از اهدای جوایز بخش فیلم بیانیه هیات داوران بخش فیلم جشنواره که توسط محمود کلاری خوانده شد که متن آن به این شرح است: هیات داوران بخش مستند، تجربی و داستانی سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج،  باتاکید بر اهمیت اختصار و ایجاز در فیلم کوتاه در این زمینه خود را پیشگام می‌داند و تنها به ستایش خلاقیت در تعدادی از آثار داستانی ارایه شده در جشنواره بسنده می کند؛ ضمن آنکه پاره‌ای نواقص مشترک میان بسیاری از فیلم های کوتاه نمایش داده شده در این جشنواره، با آثار بلند سینمای حرفه ای، امری بدیهی و قابل یادآوری به نظر می‌رسد. به امید آثاری بهتر و جشنواره ای پربارتر، هیات داوران سومین جشنواره فیلم‌های کوتاه هیلاج ، رضا بهبودی، بهنام بهزادی، سعید عقیقی به ریاست محمود کلاری

امیر شهاب رضویان در پایان مراسم ضمن تقدیر و تشکر دوباره از تمامی حاضرین و دست اندرکاران و حامیان هیلاج و جشنواره فیلم و تئاتر هیلاج از دیروز تا به امروز تا سال آینده و برگزاری چهارمین جشنواره برای همه آرزوی موفقیت کرد. عکس یادگاری حاضرین در مراسم پایان بخش مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم و تاتر هیلاج بود.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=5776