وقتی برمی‌گردیم و به راه طولانی و دشواری که تا به امروز پیموده‌ایم نگاه می‌کنیم… تغییراتی هرچند کوچک اما بسیار مهم را می‌بینیم. روزی که فیدان را با همراهی جمعی کوچک و با امید به همراهی فیلم‌سازان فیلم کوتاه آغاز کردیم، سهم فیلم کوتاه از رسانه‌های چاپی و اینترنتی بسیار ناچیز بود. وب‌سایت‌های فعال در این حوزه معمولا در جمع کوچکی که دور خود داشتند و مخاطبانی که صرفا محدود به بخشی از جامعه فیلم کوتاه می‌شد فعالیت می‌کردند و یا حتی راکد بودند. با این حال با آگاهی به حضور این وب‌سایت‌ها و با توجه به ایده‌ای که در سر داشتیم انتشار اخبار را در اولویت‌های بعدی فیدان قرار داده بودیم. فیدان قرار بود یک وب‌سایت تخصصی باشد که بیشتر به حوزه نقد، تحلیل و ارائه مطالب کاربردی بپردازد. قرار بود انتشار اخبار محدود به اخبار بسیار مهم باشد و البته در متن آن‌ها نیز رویکردی تخصصی‌تر ارائه شود. با این حال اندکی بعد از آغاز فعالیت فیدان به دلایل متعددی که فقط یکی از آن‌ها متن‌های مفصل اخبار فیلم کوتاه ارائه شده از سوی فیدان بود، توجه فیلم‌سازان به انتشار اخبار به صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده جلب شد و به اهمیت آن واقف شدند. امروز اما جامعه رسانه‌ای فیلم کوتاه دیگر راکد و گوشه‌گیر نیست. سهم مهمی از اخبار سینمایی مندرج در مهم‌ترین رسانه‌ها را مخابره می‌کنند و خود صاحب جمع قابل توجهی از مخاطبان تخصصی هستند. حالا حتی مجلات سینمایی و فرهنگی که تا دیروز به فیلم کوتاه و فیلم‌سازانش نگاهی از روی تحقیر داشتند نیز رویکرد ویژه‌ای به فیلم کوتاه دارند. این مهم در وهله اول مدیون فعالیت فیلم‌سازان فیلم کوتاه در ارائه آثار درخور، جدی‌تر گرفته شدن بحث روابط عمومی فیلم‌ها، افزایش دانش پخش فیلم در جشنواره‌های جهانی و نیز توجه رسانه‌ها به فیلم کوتاه است. خوشحالیم اگر سهمی کوچک در این ماجرا داشته‌ایم.

اما حالا که دیگر فیلم‌سازان فیلم کوتاه واقف به اهمیت انتشار اخبارشان هستند و حتی روابط بسیار نزدیکی با رسانه‌های مختلف دارند، ترجیح ما در فیدان بازگشتن به ایده‌های اولیه خودمان است. انتشار اخبار مهم و صرف وقت بیشتر برای مطالبی که انتشار آن‌ها دغدغه اصلی ماست. اخبار همچنان بخش مهمی از مطالب فیدان خواهند بود اما اخباری که با توجه به معیارهایی که در ادامه توضیح خواهیم داد به نظر ما اخبار مهمی هستند. طبعا با وجود فعالیت و حتی افزایش روزافزون رسانه‌های فعال در زمینه فیلم کوتاه، بر این باوریم که آن بخشی از اخبار که دیگر روی فیدان منتشر نخواهند شد امکان انتشار در آن رسانه‌ها را دارند. همکاران ما در پایگاه خبری فیلم کوتاه، وب‌سایت انجمن سینمای جوانان ایران، وب‌سایت تخصصی ایسفا، وب‌سایت ۲۴ فریم و البته خبرگزاری مهمی چون خبرگزاری مهر بهترین شرایط را برای انتشار اخبار فیلم کوتاه فراهم کرده‌اند. فیدان نیز ضمن قدردانی از زحمات و توجه همکاران خود، همواره پیگیر اخبار فیلم کوتاه خواهد بود. برای مثال ثبت و آرشیو اخبار حضورها و موفقیت‌های بین‌المللی فیلم کوتاه یکی از مواردی ست که فیدان همچنان در گردآوری آن خواهد کوشید.

اما اخبار مهم از نظر ما چه اخباری خواهند بود:

  • در زمینه اخبار جشنواره‌های داخلی پوشش کامل رویدادهای این جشنواره‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. اما همچون گذشته از انتشار مصاحبه‌ها و خبرسازی‌های بی‌تاثیری که کماکان از سوی دبیرخانه‌های جشنواره‌ها شاهدش هستیم معذور خواهیم بود. به امید روزی که ستادهای خبری و دبیرخانه‌های جشنواره‌ها با ارائه اخبار و مطالب کاربردی سهمی از ادبیات رسانه‌ای فیلم کوتاه را به صورتی جدی به خود اختصاص دهند.
  • در زمینه انتشار اخبار حضورها و جوایز بین‌المللی فیدان انتشار اخبار مربوط به جشنواره‌های معتبر و شناخته شده و همچنین جشنواره‌های مورد تایید بفتا و اسکار را ادامه خواهیم داد. فهرست این جشنواره‌های اینجا و اینجا روی فیدان منتشر شده است. با این حال هستند جشنواره‌های معتبری که عمدتا به خاطر سیاست‌های برگزار کنندگانشان در چنین فهرست‌هایی قرار ندارند. فیدان در خصوص این جشنواره‌ها قدمت آن‌ها را مد نظر قرار خواهد داد. هر جشنواره‌ای که بیش از بیست دوره از برگزاری آن سپری شده باشد از سوی فیدان به عنوان جشنواره‌ای معتبر شناخته می‌شود.
  • البته دو استثناء در این بین وجود خواهد داشت. با توجه به فعالیت فیدان به عنوان پخش‌کننده بین‌المللی اخبار فیلم‌های مجموعه پخش فیدان با توجه به اهمیت جشنواره‌ها سهمی از فهرست اخبار مندرج در فیدان را خواهد داشت. استثنای دوم مربوط به فیلم‌هایی می‌شود که مجموعه فیدان وظیفه روابط عمومی آن‌ها را برعهده خواهد داشت.
  • در خصوص اخبار تولید فیلم‌ها از این پس این اخبار صرفا محدود به انتشار خبر آماده نمایش شدن و رونمایی از تیزر و پوستر فیلم‌ها خواهد شد. طبعا فیدان در تشخیص اهمیت فیلم‌ها با توجه به کیفیت فیلم و روزمه فیلم‌ساز مختار خواهد بود.

در توضیح موارد بالا به این دو نکته به شکلی کاملا واقع بینانه اشاره می‌کنیم. صرفا هر حضور و جایزه‌ای اعتبار به حساب نمی‌آید. هر فیلم‌ساز و پخش‌کننده‌ای مختار است اثر خود را به هر جشنواره‌ای در هر سطح و کیفیتی ارسال کند. اما واقعا در بسیار موارد حتی یک حضور در جشنواره‌ای معتبر و بزرگ بارها معتبرتر و مهم‌تر از ده‌ها حضور و جایزه از جشنواره‌های گمنام و کم اهمیت است. کوران اخبار حضور در جشنواره‌ها طبعا باعث بی‌تفاوت شدن مخاطبان می‌شود و این موضوع اصلا پدیده خوبی نیست.

توضیح دوم اینکه فیدان هیچگاه خبرگزاری یا پایگاه خبری نبود. از شما چه پنهان هر وقت این عنوان به فیدان داده شده است کمی دلخور شده‌ایم. فیدان هیچگاه در طول دوران فعالیت خود چنین ادعا و خواسته‌ای نداشته. فیدان یک وب‌سایت تخصصی ست پس در ارائه مطالب خود همواره رویکردی تخصصی خواهد داشت. پس گزینش خبر، توجه بیشتر به برخی فیلم‌های مهم‌تر رفتاری ست که با رعایت جنبه اخلاق و مساوات از این پس از سوی فیدان شاهد خواهید بود. در این بین فیلم‌سازان کم‌سابقه و دوستان عزیز ما در شهرستان‌ها شاید فکر کنند دیگر در فیدان جایگاهی کمرنگ‌تر خواهند داشت. باید به این دوستان بگویم اتفاقا برعکس. یکی از اولویت‌ها و البته بزرگ‎‌ترین دل‌مشغله‌های ما یافتن فیلم‌های تازه و فیلم‌سازان جوان و با استعداد و معرفی کردن آن‌هاست. نه اینکه ما چنین نیروی خارق العاده‌ای هستیم. نه. اما به سهم خود تلاش خواهیم کرد فیلم‌سازان جوان بهتر معرفی شوند.

و در نهایت امیدواریم با این تغییر رویکرد وقت بیشتر برای پی‌گرفتن ایده‌های جاه طلبانه خود داشته باشیم. ایده‌هایی که حتما از شنیدن آن‌ها هیجان زده خواهید شد. فقط به عنوان یک سرنخ! فیلم کوتاه ایران گنجینه‌ای کشف نشده است که همه ما تا به امروز تنها حکایت‌هایی از آن شنیده‌ایم.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=12670