به نظر باید بر روی حرف‌های چند ماه پیشمان در مقدمه «جمع‌بندی نویسندگان فیدان از فیلم‌های نهمین جشن فیلم کوتاه» پافشاری بیشتری بکنیم. درباره وضعیت و پیامدهای دوران تازه فیلم کوتاه هم. حالا که بیش از هر زمان دیگری ورود به فهرست انتخاب‌های نهایی جشنواره‌های بزرگ قابل دسترس‌تر به نظر می‌رسد، بیشتر از قبل فراموش کرده‌ایم که این سینما ست که اغلب آن انتخاب‌هایی نهایی را متمایز می‌کند نه تلاش برای از رو نوشتن و شبیه آن‌ها بودن. در مورد ارائه تصویری درست از واقعیت جامعه‌مان هم باید صحبت کنیم. این که صداقت حتی در تندترین حالت و وضعیت اعتراض هم، کجا قرار می‌گیرد و چه تعریفی دارد. ما نیز از این وضعیت راضی نیستیم. حتی می‌گویم: فیلم‌سازان عزیز واقعیت بارها تیره‌تر و تلخ‌تر از آن چیزی ست که در فیلم‌های شما می‌بینیم. اما این بسنده کردن به تصایر پیش ساخته و عدم آگاهی از مقدار و چرایی حضور کلیشه‌ها هم اشتباه محض است. امیدواریم فرصت دیدن بخش مهمی از این «انبوه» انتخاب‌های سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را داشته باشید و مهم‌تر از آن، همه آن فیلم‌ها را در یک کل واحد نیز در نظر بگیرید. آنجا ست که خواهید دید چقدر همه حرف‌های یک شکل و در نهایت بی‌تاثیر هستند. متاسفانه فیلم‌های موفق سال گذشته و تصاویر پیش ساخته رسانه همه چیز را در سیطره خود دارند. در این بین غنیمت شمرده معدود فیلم‌هایی که خطر کنار ایستادن از این قائده را به جان می‌خرند و تلاش می‌کنند زوایه دید خود را ارائه دهند کار سختی ست. دور ماندن از واکنش‌های ناگهانی و هیجانی جمعی و رعایت این قائده که درباره آنچه دیده‌ایم باید بیاندیشیم پیشنهاد کوچک ماست. و البته و البته با دقت و با دقت دیدن فیلم‌ها.

حاشیه‌ها به وجود آمده در مورد احساس خطر کنترل گران فرهنگ و حذف برخی از فیلم‌ها از جشنواره و اضافه شدن تعداد معدودی در روزهای پایانی نباید حواسمان را از کیفیت تاسف بار انتخاب‌های این دوره جشنواره غافل کند. متاسفانه در این دوره جشنواره شاهد نمایش آثار بسیار ضعیفی خواهیم بود که قطعا فیلم‌های دیگری که در کنارشان به نمایش درخواهند آمد را نیز تحث تاثیر قرار خواهند داد. امیدواریم جشنواره در سال‌های آینده متوجه جایگاه و عناصری که اعتبارش را تغذیه می‌کنند باشد و البته اجازه بدهید از کنار این توجیه عجیب که: «تلاش کردیم فیلم‌سازان بیشتری شانس نمایش آثارشان در این جشنواره را داشته باشند» به راحتی بگذریم و بار دیگر بر روی رویکردهای یک جشنواره تاکید کنیم.

در مورد فیلم‌های زیر باید به سه مورد اشاره کنیم: یک اینکه سه فیلم کوتاه در این فهرست حضور دارند که شما آن‌ها را در جشنواره نخواهید دید. دلیلش هم نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های آن‌ها از سوی هیات انتخاب جشنواره است. و واقعا متعجبیم در سالی که این هجم غریب فیلم‌ها را به جشنواره راه داده‌اند چطور باز فیلمی از این دامنه بیرون مانده است. دوم در مورد غیبت برخی از فیلم‌های موفق یا فیلم‌های تازه فیلم‌سازان شناخته شده فیلم کوتاه در فهرست پیشنهادهای ماست. قائده را اگر بر سینما بگذاریم بسیاری از اوقات اسم‌ها و افتخارات از کنار فیلم‌‌ها حذف می‌شوند و خود فیلم تنها می‌ماند. و البته بحث بر سر انتقاد شدید از رویکردهای فیلم‌سازان ما نیز هست. قطعا برای ردیابی نظرگاه ما برای مخاطب جدی متن‌های متعددی روی فیدان منتشر شده و البته منتشر خواهد شد. و در نهایت مورد سوم در خصوص فهرست دوم است. در همان مقدمه جمع‌بندی فیلم‌های جشن که در بالا به آن شاره کردیم از وضعیت متوسط غالب آثار امسال فیلم کوتاه ایران گفته‌ایم. پس چاشنی با دقت دیدن فیلم‌ها را اگر معیار اصلی مواجه‌مان در سالن‌های شلوغ جشنواره قرار دهیم. در کنار کاستی‌های این فیلم‌ها نکات مثبتی را نیز خواهید دید که جایشان در باقی فیلم‌ها خالی ست.

قطعا پیشنهاد ما دیدن همه فیلم‌هاست اما این چند فیلم را ما نیز توصیه می‌کنیم.

دیدن این فیلم‌ها را از دست ندهید

فیلم کوتاه «جشن» به کارگردانی بهنام عابدی

فیلم کوتاه «روح القدس» به کارگردانی محمد کریم پور و امیر احمد قزوینی

فیلم کوتاه «گوش سیاه» به کارگردانی بهزاد آزادی

فیلم کوتاه «ماچ سینمایی» به کارگردانی کریم لک زاده

پیشنهاد می‌کنیم این فیلم‌ها را ببینید

فیلم کوتاه «بانو» به کارگردانی نفیسه زارع (این فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب نشده است)

فیلم کوتاه «در بین» به کارگردانی علی‌یار راستی

فیلم کوتاه «زنی پشت پنجره» به کارگردانی کوروش شیرالی (این فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب نشده است)

فیلم کوتاه «سیندرلا» به کارگردانی مهدی آقاجانی

فیلم کوتاه «سینساید یا هیچ‌کس باور نمی‌کنه ولی پلیس‌ها بیخودی افتادن دنبال من» به کارگردانی عطا مجابی

فیلم کوتاه «فیبولا» به کارگردانی داود رضایی

فیلم کوتاه «قارا یول (راه سیاه)» به کارگردانی لیلا نوروزی (این فیلم برای حضور در جشنواره انتخاب نشده است)

مستند کوتاه «قارلی یولار (جاده‌های برفی)» به کارگردانی هایده مرادی

انیمشن کوتاه «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیر هوشنگ معین

فیلم کوتاه «گسل» به کارگردانی سهیل امیر شریفی

مستند کوتاه «لگراند» به کارگردانی علی شاه محمدی

مستند کوتاه «لوتوس» به کارگردانی محمد رضا وطن دوست

فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» به کارگردانی آرین وزیردفتری

فیلم کوتاه «یک شب» به کارگردانی آیدا علی‌مددی

توضیح: اسامی فیلم‌ها به ترتیب حروف الفبا درج شده است.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=12808