ترجمه و تالیف: یوسف کارگر

 

یا مریم

Ave Maria

 

 

کارگردان: باسیل خلیل

کشور اسرائیل، فلسطین، فرانسه، آلمان / ۱۵ دقیقه / محصول شرکت Incognito Films

خلاصه داستان: پنج راهبه که در کرانه غربی زندگی می‌کنند، زمانی که خودروی یکی از خانواده‌های شهرک نشینان اسراییلی بیرون صومعه دچار سانحه می‌شود، زندگی روزمره خود را مختل شده می‌بینند. آن‌ها به خاطر محدودیت‌های روز سبت قادر به استفاده از تلفن نیستند و خانواده به کمک راهبه‌ها نیاز دارد. راهبه‌ها نیز که نذر سکوت دارند به دنبال راه حلی برای کمک به آن‌ها می‌گردند.

باسیل خلیل ۳۴ ساله از پدری فلسطینی و مادری انگلیسی متولد شده است. وی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد فیلم‌نامه‌نویسی از دانشگاه ادینبورگ وارد تلویزیون شد و در سال ۲۰۱۱ از سوی مجله اسکرین به عنوان یکی از ده استعداد برتر فیلم‌سازی عرب انتخاب می‌شد. وی تا کنون پنج مستند و دو فیلم کوتاه داستانی ساخته است. «یا مریم» نامزد نخل طلای کن بود و جوایزی چون بهترین فیلم کوتاه جشنواره دوبی، جایزه ویژه داوران پالم اسپرینگز، بهترین فیلم‌نامه جشنواره گرینوبل را کسب کرده و حضورهای تعددی در جشنواره‌های سرتاسر جهان داشته است.

 

روز اول

Day One

 

 

کارگردان: هنری هیوز

کشور امریکا / ۲۵ دقیقه

خلاصه داستان: پس از طلاقی دردناک، یک زن آمریکایی ــ افغانی به عنوان مترجم به ارتش ایالات متحده می‌پیوندد و به افغانستان اعزام می‌شود. او در اولین ماموریت خود، سربازانی را که در تعقیب یک بمب‌ساز هستند همراهی می‌کند.

هنری هیوز به عنوان یک بچه بداخلاق و لوس یک خانواده ارتشی دوران کودکی خود را در ایالات متحده و اروپا سپری کرد. او پنج سال به عنوان سرباز چترباز در هوابرد ۱۷۳ خدمت کرد و در دو تور رزمی در افغانستان شرکت کرد. او دارای کارشناسی ارشد کارگردانی از موسسه فیلم امریکا است. او تاکنون فقط یک فیلم کوتاه ساخته است. این فیلم که براساس داستانی واقعی و به عنوان پایان نامه دانشجویی ساخته شده است تاکنون جایزه اسکار دانشجویی، بهترین فیلم بفتا دانشجویی امریکا، جایزه جشنواره اکسفورد را کسب کرده است و در جشنواره‌هایی چون کمرایمیج، سیاتل، نشویل، میل والی، دوبلین و تلوراید حضور داشته است.

یادداشت کارگردان: وقتی در افغانستان بودم مترجم قد کوتاهی داشتم که پدرش بر او نامی پسرانه گذاشته بود. او فردی بسیار احساساتی و البته شجاع بود و حتی یکبار جان من را نجات داد. مترجم من یک زن مبارز بود و تحت تاثیر او و کارهایش قرار گرفتم. وقتی قصد فیلم‌سازی کردم مطمئن بودم که اولین فیلمم داستان او خواهد بود که تلاش داشت پلی میان فرهنگ و جنسیت‌های مختلف بزند.

از نکات جالب در این فیلم می‌توان به بازی نوید نگهبان بازیگر ایرانی الاصل اشاره کرد.

 

همه چیز درست خواهد شد

Everything Will Be Okay (Alles Wird Gut)

 

 

کارگردان: پاتریک وولراث

کشور آلمان، اتریش / ۳۰ دقیقه  

خلاصه داستان: مایکل، مردی ست که از همسرش جدا شده و آخر هفته خود را طبق معمول برای گردش وقف دختر هشت ساله‌اش، لئا کرده است. در ابتدا همه چیز سفر عادی به نظر می‌رسد، اما لئا به زودی متوجه چیزهای متفاوتی می‌شود و به این ترتیب سفر سرنوشت سازی شروع می‌شود.

پاتریک وولراث متولد سال ۱۹۸۵ در یک شهر کوچک در مرکز آلمان است. بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در موسسه آری به تحصیل پرداخت و فعالیت خود را به عنوان تدوینگر شروع کرد. سپس لیسانس کارگردانی خود را از دانشگاه هنر وین تحت نظر میشائیل هانکه دریافت کرد. وی در سال ۲۰۱۳ در کمپ استعدادهای برلین حضور یافت. وی پیش از فیلم کوتاه «همه چیز درست خواهد شد»، شش فیلم کوتاه ساخته است و جوایز بسیاری نیز کسب کرده. هفتمین اثر او در بخش هفته منتقدین جشنواره کن حضور داشت و جایزه ریل طلای این بخش را دریافت کرد. این فیلم کوتاه همچنین رتبه سوم اسکار دانشجویی را کسب کرده است. جایزه البرتو سانچز جشنواره هوئسکا، بهترین فیلم نیمه بلند جشنواره اوفولس، جایزه بزرگ جشنواره ملبورن، بهترین فیلم کوتاه جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان، بهترین فیلم دانشجویی جشنواره کوتاه دهلی و حضور در جشنواره‌های متعدد از جمله افتخارات این فیلم است. این فیلم جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران را نیز که آبان ماه امسال برگزار شد به دست آورده است.

ریویو: فیلم داستانش را به خوبی روایت می‌کند. فوق‌العاده خوب و تاثیرگذار است و اجرای کارگردان و بازی‌های درخشان از ثانیه اول تا انتها باعث ساخته شدن فیلمی ماندگار شده است. (میشائیل هانکه)

این فیلم تأثیر فوق‌العاده‌ای بر مخاطبینش می‌گذارد. (عباس کیارستمی)

 

شوک

Shok

 

 

کارگردان: جیمی دونوهی

کشور انگلستان / ۲۱ دقیقه  

خلاصه داستان: سال ۱۹۹۸ در کوزوو، دو پسر بهترین دوستان هم هستند و زندگی عادی‌ای دارند. اما وقتی کشورشان در جنگ غوطه‌ور می شود، زندگی‌شان با خشونت و ترس پر می‌شود. به‌زودی، انتخاب‌های آن‌ها نه تنها دوستی‌شان، بلکه خانواده‌ها و زندگی‌شان را تهدید می‌کند.

جیمی دونوهی کارگردان انگلیسی ابتدا یک فیلم بلند ساخت و سپس دو فیلم کوتاه کار کرد. او «شوک» را بر اساس داستانی واقعی ساخته است. این فیلم جوایزی چون بهترین درام، جایزه تماشاگران و جایزه ویژه داوران جوان جشنواره آسپن، بهترین فیلم کوتاه جشنواره هولی شورتز، جایزه ویژه داوران و بهترین فیلم تماشاگران جشنواره دی سی را کسب کرده و در جشنواره‌هایی چون اودنسه، داکوفست، منهتن، سان اسکرین، تسالونیکی، آسیانا، اینترفیلم برلین، توس کورت و فلیکرفست حضور داشته است.

 

لکنت

Stutterer

 

 

کارگردان: بنجامین کلری

کشور انگلستان / ۱۲ دقیقه / محصول Bare Golly Films

خلاصه داستان: یک تایپوگرافر تنها و دارای لکنت زبان اما صاحب یک صدای شیوای درونی باید با بزرگترین ترس خود روبه‌رو شود…

بنجامین کلری کارگردان اهل ایرلند است. او در سال ۲۰۱۱ در رشته فیلم‌نامهنویسی در مقطع کارشناسی ارشد از مدرسه فیلم لندن فارغ التحصیل شد. در سال ۲۰۱۵ سه فیلم کوتاه ساخت که یکی از آن‌ها «لکنت» است و تاکنون جایزه بهترین فیلم جشنواره آئستتیکا، جایزه ویژه داوران جشنواره ساوانا، جایزه بهترین فیلم خارجی لس آنجلس را کسب کرده است و در جشنواره‌هایی چون لیدز، کوتاه لندن، هرتلند، کوتاه لس آنجلس، انکانترز، رودآیلند و کوتاه دی سی حضور داشته است.

 

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش مستند

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش انیمیشن

معرفی فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۵، بخش داستانی

 

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=2327