مجموعه یادداشت‌هایی که در ادامه خواهید خواند بالاتر از هر توصیف نغز و کاملی که توسط یک نفر ارائه شده باشد… می‌ایستند. کامل‌تر، عمیق‌تر و موشکافانه‌تر. حقیقتش، به خودمان می‌بالیم برای این همه همراهی گرم و صمیمانه. کاش فرصت بود و اسم‌های بیشتری را اینجا کنار هم، دست در دست هم و برای هم می‌دیدیم. اما فرصت کم ما دلیلی بر نبودن یا کم‌رنگ بودن این اتحاد نیست. آنچه در ادامه خواهد خواند آذرخشی از سیمای خانواده فیلم کوتاه است. متفاوت، رنگارنگ، غمگین و شادمان، ایستاده در کنارهم، یک صدا. هیچ واژه و استدلالی نمی‌تواند اینقدر واضح «فیلم کوتاه» را تعریف کند. فیلم کوتاه یعنی همین. یعنی تمامی این آواهای متکثر که شنونده‌ای آگاهی می‌خواهد برای شنیدنش. آواهایی که جایی با هم طلاقی دارند. دور باشد اگر و سخت حتی. باک‌مان نیست، چون می‌دانیم و ایمان داریم که آن‌جاست و دست یافتنی. افسانه‌های کهن را ببینید. داستان‌های هزاران ساله را. انسان عطش جستن دارد و سفر کردن در مسیرهای دور. فیلم کوتاه چنین ارمغانی ست. دور و گران‌بها. می‌دانم که دست در دست هم… می‌دانیم که چیست. مفتخریم به بودن در کنار شما.

درضمن طبعا ترتیب و چینشی درکار نیست. جز چند اسم اول به احترام سابقه‌شان.

فیدان

 

مسعود امینی تیرانی

وقتی زمان می‌گذرد. دیگر یک سال و یک دقیقه و یک ثانیه‌اش فرقی نمی‌کند. همه‌اش می‌شود یک‌لحظه و آن یک‌لحظه هم از میان دست‌هامان مثل ماهی سر می‌خورد و می‌رود و اگر خوش‌شانس باشیم، جایی در دنیای خاطرات برای خودش پیدا می‌کند. وقتی وارد شد دیگر همیشه هست. جاودانه شده است. دنیای خاطرات، زیباترین جایی است که در عالم می‌شناسم. احتمالاً همه تلاش‌ها، خواستن‌ها، توانستن‌ها و نتوانستن‌های ما هم برای ورود به همین دنیای خاطرات است. عجب چیز عجیبی است این خاطرات!

حالا فیدان یک‌ساله یا چندساله یا چندماهه این‌قدر خوب بوده که وارد دنیای خاطرات ما از فیلم کوتاه ایران شود. کاری که خیلی‌ها با فیلم ساختن، خیلی‌ها با مدیریت، خیلی‌ها با جوایز و خیلی‌ها با لحظه‌لحظه‌هایی که در فیلم‌ها خلق کردند به آن رسیدند و خیلی خیلی‌ها هم نتوانستند. یک‌سالگی‌ات مبارک فیدان. اکنون کمی از جای خالی ادبیات فیلم کوتاه را پرکرده‌ای.

 

نیما عباس پور

رویای ما

فیدان یک‌ساله شد! جای خوشحالی دارد. این را بدون تعارف می‌نویسم. من فیدان را دوست دارم. فیدان سایتی است که باسلیقه طراحی شده و به شکل جدی به خبررسانی، معرفی، نمایش و نقد فیلم کوتاه می‌پردازد. جای چنین سایت تخصصی‌ای در کشور ما خالی بود. تا همین یک سال پیش امکان دسترسی به فیلم‌نامه فیلم‌های کوتاه و یا تماشای این فیلم‌ها چه در فضای مجازی و چه خارج از آن به‌هیچ‌وجه کار راحتی نبود و یک‌جورهایی مأموریت غیرممکن بود. تنها امکانی هم که سایت‌های دیگر در اختیار ما قرار می‌دادند اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط به فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن بود که آن‌هم چندان به‌روز و تازه نبودند. ولی اکنون به‌واسطه فیدان دوست‌داشتنی می‌توانیم به‌راحتی با یک کلیک به هر آنچه روزی آرزویش را داشتیم دسترسی پیدا کنیم: می‌توانیم اخبار را پیگیری کنیم، از هر چیزی که به فیلم کوتاه و مستند و انیمیشن مرتبط می‌شود اطلاع پیدا کنیم، فیلم ببینیم، نقد بخوانیم، گفتگو دنبال کنیم و از سینما لذت ببریم. هادی علی‌پناه و همکارانش یک‌جورهایی به رویای همه دوستداران فیلم کوتاه تحقق بخشیده‌اند، امیدوارم با جدیت، پشتکار و انگیزه قابل‌تحسینی که دارند در روزها و ماه‌های آینده فیدان را از نظر فیلم و فیلم‌نامه و اطلاعات کامل کنند تا ما نه‌تنها با یک سایت تخصصی بلکه با یک مرجع و بانک اطلاعاتی کامل روبه‌رو باشیم. فیدان و فیدانی‌ها با عملکردی که در این یک سال داشته نشان داده‌اند که می‌توان به چنین آینده‌ای امیدوار بود. چه خوب که در این روزگار می‌شود امید داشت.

 

میترا مهتریان

چه تلخ است اعتراف به دشواری این کار. چه سخت است مرور محال‌های این روزها. اما من امروز بسیار خرسندم که از یک دشواری زیبا سخن می‌گویم. از یک فتح بی‌مثال. بدون اغراق باید گفت و نوشت که در ایران و این روز و روزگار رسیدن به اولین سالگرد انتشار مداوم یک نشریه کاغذی یا دیجیتالی کار هر کسی نیست. باید آن‌قدر استقامت داشته باشی تا بتوانی صابون همه نوع زخم‌زبان را به جان بزنی و هم چنان از پا ننشینی. فیدان یک‌ساله شد!! هزار و هزاران بار تبریک که در پس آن هراسی نهان شده است. چگونه فردایی در انتظار فیدان و فیلم کوتاه است؟ آیا می‌توان دل خوش داشت، تنها به عطش عاشقانه تنفس در این فضا؟! آیا می‌توان امیدوار بود به حرکتی و توجهی؟! آیا بی‌مهری نیست به شادمانی‌های کوچکی چون این روزنه دل خوش داشتن؟! آیا این حق ما نیست که هویت هدفمندتری را مطالبه کنیم برای وادی شریفِ فیلمِ کوتاه؟ نمی‌دانم… به‌واقع نمی‌دانم. اما ترجیح می‌دهم خوش‌بینانه فردای زیباتری را به انتظار بنشینم. فردایی متفاوت از دیروزِ جان جانانم «نشریه فیلم کوتاه»

به امید عشق که ماندگاری را رقم می‌زند. به امید موفقیت در روزهای پیش رو برای فیدانِ نوپایمان… به امید امیدها…

 

فرشته پرنیان

به نظر من توی خبررسانی خیلی خوب بوده، توی نقد فیلم‌های کوتاه می‌تونه از منتقدهای متنوع‌تری استفاده کنه، با نظرهای متفاوت‌تر. البته تا حدود زیادی توی این زمینه موفق بوده ولی می‌تونه بهتر از اینم باشه، بیشتر مصاحبه‌هاش با کارگردان‌هاست ولی می‌تونه با عوامل فیلم‌ها هم باشه. یه چیزی که جاش خالی هست. یه سری مطالب علمی روز دنیا، نه لزوماً در مورد فیلم کوتاه، در مورد خود سینما ست. این مطالب می‌تونه ترجمه شده باشه.

 

مونا شاهی

سعی کرده‌ام مستقل باشم. سعی کرده‌ام کمک کنم و کمتر کمک بگیرم. سعی کرده‌ام دیگر بی‌جهت اعتماد نکنم. همه این‌ها از نگاهم به جامعه‌ای یخ‌زده می‌آید. اما چندین جریان کوچک و بزرگ در اطرافم هست که حس خوبی دارد، گرچه که من سرمای روزهای زمستانی هنر را بیش و پیش از هر چیز روی پوستم حس می‌کنم.

خبرهای فیدان از راه‌یابی فیلم‌ها به جشنواره‌ها خوشحالم می‌کند، امیدم می‌دهد. خبرهایی که بی‌منت کار می‌شوند و با اشتیاق. تلاششان برای فرستادن آثار دوستان به جشنواره‌های مناسب به نظرم قابل‌توجه و تقدیر است. و توجهشان به انیمیشن، این طفل صغیر یتیم!

نمی‌خواهم جو زده به نظر برسم. من از دور و گاهی کمی نزدیک‌تر به فیدان توجه کرده‌ام. اما برای یک‌سالگی‌اش از تلاششان تشکر می‌کنم. همیشه بخشی از کارهای ما با منافع این دنیایی گره دارد و این طبیعی‌ترین چیز دنیاست. اما حس کردم فیدان کنار نیاز طبیعی‌اش دغدغه‌های خوبی دارد که از جنس ریالی نیست! نسبت این دغدغه و آن منافع را نمی‌توانم تعیین کنم. این‌قدر اجازه ندارم و نمی‌دانم هم. اما به وجود آن دغدغه می‌توانم اشاره کنم. بیش از همه ممنونم برای خبرهای خوب در مورد انیمیشن که همه‌چیز ماست!

 

سهیل امیر شریفی

فیدان رو اغلب چک می‌کنم. به نظرم خیلی خوبه. دیدم که گاهی نمونه‌هایی از فیلم‌های کوتاه می‌گذارید. خیلی مشتاقم که فیلم‌های بیشتری ببینم و البته نمونه‌های درجه‌یک خارجی. مطالب نظری هم می‌تونه خیلی کمک کننده باشه. مطالب نظری درباره فیلم کوتاه رو عرض می‌کنم؛ و البته جشنواره‌های خارجی! هم می‌تونید فراخوان جشنواره‌ها و مهلت ثبت‌نامشون رو توی یه قسمت مخصوص اطلاع‌رسانی کنید، هم به نظرم اگر با یه تحقیق درست‌وحسابی رتبه‌بندی خوب و معتبری از جشنواره‌های خارجی به دست بیارید می‌تونه خیلی کمک کننده باشه. یعنی توضیحات مختلف مثل‌اینکه کدوم جشنواره‌ها اهمیت بالاتری دارند، کدوم جشنواره‌ها جوایز نقدی بالایی دارند، کدوم جشنواره‌ها فقط فیلم‌هایی رو می‌پذیرن که اولین نمایش جهانی‌شون باشه و … . این می‌تونه مثلاً تبدیل به یک جدول بسیار حرفه‌ای بشه که همه بچه‌ها ازش استفاده کنند. به نظرم خیلی به نفع فیلم کوتاه ایران خواهد بود. چون در این صورت هرکسی با یه جایزه یا حضور توی یک جشنواره درجه چندم نمی‌تونه مدعی بشه؛ یا برعکسش یه فیلم خوب فقط به خاطر یک اشتباه پریمیرش رو از دست نمی‌ده… که دیگه نتونه تو جشنواره‌های بزرگ شرکت کنه. این‌رو به این خاطر میگم که پخش فیلم کوتاه در ایران وضع خوب و حرفه‌ای نداره و بچه‌ها اغلب خودشون فیلم‌هاشون رو پخش می‌کنند. وگرنه اگر کمپانی‌های پخش‌کننده درجه‌یک و حرفه‌ای داشتیم، احتیاجی به این کار نبود.

 

مریم کشکولی‌نیا

اجازه بدهید علاوه بر عرض تبریک به مناسبت یک‌سالگی فیدان، یک تبریک دیگر هم بگویم برای انتخاب اسم زیبای فیدان با معنای بسیار زیبای نهال و آرم ساده و بدون تبختر وب‌سایت. این‌ها به نظر من، نشانه‌هایی است از سلیقه و طرز تفکر گردانندگان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه فیدان.

من اغلب خبرهای فیلم کوتاه و جشنواره‌ها را در کانال تلگرام فیدان دنبال می‌کنم و نقد فیلم‌ها و مصاحبه‌ها را از طریق وب‌سایت می‌خوانم. بخش فیلم‌نامه هم از بخش‌های موردعلاقه من است.

نکته مثبت دیگر این است که فیدانی‌های عزیز بدون هیچ مرزبندی اخبار انیمیشن را تحت پوشش قرار می‌دهند. امیدوارم در ادامه این راه که همه می‌دانیم بسیار سخت است موفق باشید و سال‌های سال تولد فیدان را تبریک بگوییم.

 

کریم لک‌زاده

فیدان، همچون اسمش الآن یه نهالِ، که این نهال اهمیتش به‌اندازه‌اش یا پربار بودنش نیست بلکه به بذر و گونه‌اشه. در این آشفته‌بازار که همه از همه‌چیز دارن کاسبی می‌کنن، پرداختن به فیلم کوتاه برای فیلم کوتاه مهمه، دمت گرم هادی و برو بچه‌های فیدان که این‌قدر نجیب هستید که مثل اساتید سایت‌دار، با آرم بتمن عکس خودتون رو نزنید گوشه سایتتون، این‌قدر نجیب هستین که اسمتون رو ندونیم، هر پیشنهادی که من بخوام بدم راجع به سایتتون ساده‌لوحانه و خنده‌دار خواهد بود چون تجربه‌ای ندارم و علمی، حتماً به هر چیزی که فکر کنم شما فکر کردید قبلاً، اما حالا که کار به اینجا کشید بزار به یه ویژگی‌تون که خیلی برام جالبه و مهمه اشاره کنم و امیدوار باشم که همیشه این‌طوری بمونید. اون هم اینکه فیلم‌ها رو فارغ از کیفیتشون به شکل عادلانه‌ای پوشش خبری می‌دید، یعنی ممکنه ما با هم راجع به فیلمی حرف زده باشیم و به نظر جفتمون مزخرف بوده باشه اما این باعث نشده موفقیتی اگر به دست آورده و یا اتفاقی براش افتاده دور بمونه از نظرها، این عدالت لذت بخشه، اینکه به حذف فکر نمی‌کنین خیلی عالیه، چون ما خودمون جزو حذف شده‌هاییم این کار رو با خودمون نمی‌کنیم….

ممنون باز هم ازتون.

 

فرهنگ آدمیت

نقد آثار و خبررسانی در فیلم کوتاه، از چند جهت در سینمای ما بسیار حائز اهمیت است. اول اینکه اخبار فیلم کوتاه چندان جذابیتی حتی برای رسانه‌های سینمایی در کشور ما ندارد و همیشه به‌صورت گذرا به آن برخورد می‌شود. اما برای همکاران فیلم‌ساز کوتاه هم از جهت آشنایی با همکارانشان، هم جشنواره‌های روز فیلم کوتاه جهان و هم به جهت تشویق شدن به ساخت فیلم کوتاه قطعاً مؤثر خواهد بود که یکی از منابع امروز خبری ما وب‌گاه فیدان است، ثانیاً حوزه نقد فیلم کوتاه، برخلاف تصویر عوامانه در سینما، مسلماً فرایندی تخصصی در سینما محسوب می‌شود زیرا زبان فیلم کوتاه خردگرا (مینی مال) است و به همین لحاظ گاهی پیچیده است و نقد درست آن در خیلی اوقات باعث درک اثر توسط مخاطب می‌شود و بدون نقد و تفسیر آن گاهی فیلم‌های خوب مظلوم واقع می‌شوند. درصورتی‌که در سینمای بلند همیشه فیلم‌ها چیزی دارند که مخاطب تعبیر خودش را از آن‌ها داشته باشد. اما روایت تک ساحتی گاهی با سپید خوانی‌های فراوان و ساختارهای پیچیده برای نغزگویی همراه است و دیدنش مستلزم جدی نگاه کردن به فرایند سینما و نه‌فقط هیجان و مسحور شدن و سرگرم شدن است، درعین‌حال، فیلم بلند فرصت اکران دارد و می‌تواند ناخودآگاه جمعی را راحت‌تر متوجه حضور خود کند. بنابراین نقد فیلم کوتاه برای کشوری مثل ما که از تولیدکنندگان بزرگ فیلم کوتاه در جهان هستیم بسیاری ضروری می‌نماید که متأسفانه کم بدان پرداخته شده است و اگر کسی در این راه قدم می‌گذارد قطعاً شایسته تقدیر است. فیدان در این عمر کوتاه اما پربارش راهی دراز را با سرعت در این مصاف سخت پیمود و ازآنجایی‌که چرخش سرمایه در فیلم کوتاه بسیار کوچک است و تبلیغات و پخش بدان معنا وجود ندارد باید از این حرکت بسیار باارزش توسط تمام کسانی که در سینمای ایران دغدغه فیلم کوتاه دارند حمایت کرد تا شاهد بقا و همین‌طور رشد بیشتر این وب‌سایت خوب تخصصی در آینده نزدیک باشیم، که مطمئناً به نفع سینمای هنری و مؤلف ایران خواهد بود.

 

بهرام و بهمن ارک

من فکر می‌کنم فیدان یک ده سالی از سنش جوان‌تر نشان می‌دهد. اصلاً شبیه یک‌ساله‌ها نیست و خیلی باحوصله و عاقلانه رفتار می‌کند. دیگر وقتی یکی از دوستانمان که به فیلم‌سازی علاقه دارد به سراغمان می‌آید می‌فرستیمش سراغ فیدان می‌گویم آنجا می‌توانی فیلم کوتاه ببینی، فیلم‌نامه بخوانی، نقدهای جالبی بشنوی و بدانی تو دنیا چه خبرهایی هست. کمی کله‌شق هست ولی بیخودی هوای رفیق‌هایش را نگه نمی‌دارد و حرف‌هایش را می‌زند.

دیگر وقتش رسیده که بگوییم یک ذوق‌زدگی چند ماه نیست و می‌داند تداوم و سرزنده ماندن مهم‌ترین اصل برای تبدیل‌شدن به یک پایگاه برای جامعه فیلم‌سازان کوتاه است. آن‌قدر فیلم کوتاه را جدی می‌گیرد که این جدیتش در فیلم‌سازی تو نیز بی‌تأثیر نمی‌ماند.

بهمن که دارد طرف با موبایلش ور می‌رود می‌گوید: داشتن گفتمان مهم‌ترین مؤلفه فیدان است. گفتمانی که علاوه بر روشن‌گری می‌خواهد سطح فیلم‌سازی کوتاه را در کشور بالاتر ببرد و سلیقه‌ها را گسترش دهد. مثلاً همین فیلم‌های که در کانال می‌گذارد را ببین این‌ها را از کجا پیدا می‌کند؟ کمی ساکت می‌شود و بعد می‌گویید: ولی بهتر است سربه‌سر ما نگذارد و می‌خندد….

شاید بهمن پر بی‌جا نمی‌گویید و آدم وقتی خودش نیز فیلم می‌سازد منتظر می‌ماند تا ببیند فیدان در مورد آن چه خواهد نوشت.

 

کاوه مظاهری

خوشحالم هنوز کسانی هستند که بالندگی و پختگی و ایستادگی در فیلم کوتاه مسئله زندگی‌شان است؛ خوشحالم که پله‌پله فیلم‌ساز شدن از راه ساخت فیلم کوتاه هنوز برای بعضی‌ها تنهاترین و بهترین مسیر است؛ خوشحالم هنوز کسانی هستند که این‌ها را می‌بینند وجدی‌تر از همیشه با آن برخورد می‌کنند. خوشحالم فیلم کوتاه هنوز نفس می‌کشد و امثال فیدان نفس‌های دمادم آن را مقدس می‌دانند.

فیدانی‌های عزیزی که در این یک سال هرروز پخته‌تر از قبل شدید، خوشحالم و متشکرم که ما را می‌بینید. زادروزتان مبارک

خواننده همیشگی‌تان، کاوه مظاهری

 

مسعود حاتمی

من منتقد نیستم، ولی اهل نقد کردن هستم. می‌خواهم نقد کنم اما فکر نمی‌کنم نقدی جدی داشته باشم. پیش پیش بگوییم که می‌خواهم از فیدان تعریف کنم. همه ما خوب می‌دانیم. املای نانوشته غلط ندارد. فیدان هم کمی‌ها و کاستی‌هایی دارد که البته به نظرم کوچک‌اند. یادم می‌آید روزی را که فیدان تازه سر از خاک برآورده بود. از ابتدا دوستش داشتم بااینکه هادی را آن‌قدر که باید نمی‌شناختم. امروز فیدان مثل نهالی که در این یک سال باغبان خوبی از او مراقبت کرده باشد سرحال و شاداب است. فیدان حس خوبی به من می‌دهد چون برای دل فیلم کوتاه است و بس. من هیچ‌گاه ندیدم فیدان به سمت‌وسویی خاص گرایش پیدا کند یا برای اینکه دل شخص خاصی را به دست بیاورد مطلبی کار کند. امکان دیدن فیلم کوتاه بر روی فیدان یک حرکت جدید و بسیار خوب بود. نقدهای که فیدان از فیلم‌های کوتاه می‌گذارد فضایی نقد فیلم کوتاه را جدی می‌کند که باید ادامه پیدا کند و از منتقدین بیشتری برای این کار استفاده کند. دقتی در انتخاب مطالبی که در سایت گذاشته می‌شود وجود دارد که بسیار خوب است. و چیزهایی خوب دیگری مثل فیلم‌نامه‌های فیلم کوتاه و… که دیگر اشاره‌ای به آن‌ها نمی‌کنم.

یک پیشنهاد که البته کم‌وبیش دیدم به سمت آن رفته‌اید. از مطالب آموزشی بیشتر استفاده کنید. فیلم‌سازان جوان تشنه یادگیری هستند و به نظرم شما فقط یه سایت خبری نیستید. شما باید به هر چیزی که فیلم کوتاه به آن نیاز دارد فکر کنید.

 

پویان شعله‌ور

کی فیلم کوتاه می‌بینه؟ کی براش مهمه که چی ساخته می‌شه؟ کی بهش توجه می‌کنه؟ معمولاً هیچ‌کس به‌جز خود بچه‌های فیلم کوتاه.

حالا تو این شرایط،  یه سایتی هست که نویسنده‌هاش، تخصصی درباره فیلم کوتاه می‌نویسند. تحلیلش می‌کنن و درباره جزئیاتش حرف می‌زنند و بهش اهمیت می‌دن. «دیدن و  اهمیت دادن»،  اون‌هم دقیقاً در زمانی  که انبوه سایت‌ها و نشریات تخصصی سینما نهایت منت گذاریشون به حوزه فیلم کوتاه چاپ کردن اسامی برندگان جشنواره فیلم کوتاه تهران است و بس.

فیدان اما یه حسن بزرگ‌تر هم داره، این که درباره فیلم‌های کوتاه خوبی می نویسه که در جشنواره‌های ریزودرشت داخلی اجازه اکران پیدا نمی‌کنند یا اگر پیدا می‌کنند، مهجور می‌مانند. درواقع فیدان به دیده شدن فیلم‌هایی کمک می‌کنه که برخی سلیقه‌ها دوست ندارند به هیچ قیمتی دیده شوند. چی می‌تونه از این بهتر باشه؟

 

امیر مسعود سهیلی

فیدان، یک گام روبه‌جلو است. کسی از نبودش شاکی نبود و کسی انتظار هم‌چین چیزی را نداشت. در فیلم کوتاه که برای خیلی‌ها جدی نبوده و نیست، فیدان یک حرکت بزرگ جدی بود. یک سال کافی بود تا جایش را بین فیلم‌سازان فیلم کوتاه و مخاطبان فیلم کوتاه باز کند. اما هنوز اول راه است. کسی منتظر فیدان نبود اما حالا که آمده، از او انتظارات زیادی خواهیم داشت.

فیدان، صدای فیلم‌سازان فیلم کوتاه و مکانی برای یاری یکدیگر برای اعتلای سینمای کوتاه خواهد بود.

 

علی مردمی

با گذری ساده در میان سایت‌های فیلم کوتاه داخلی می‌توان فهمید که فیدان محیطی متفاوت، به دور از حواشی و در نظر گرفتن منافع شخصی، فقط به نفس فیلم کوتاه اختصاص دارد.

نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه روز سینمای ایران و در دسترس بودن این فیلم‌ها برای بازدیدکنندگان و همچنین فیلم‌های کوتاه جهانی به‌خصوص در فضای تلگرام یکی از فعالیت‌های قابل‌توجه فیدان است.

ولی بااین‌همه، نگاه آسیب‌شناسانه‌تر به فیلم کوتاه از ایده تا تولید و اینکه چه وظایفی بر عهده فیلم‌ساز و چه وظایفی بر عهده مسئولین مربوطه است، جای بحث دارد.

با آرزوی موفقیت برای تمام دوستان زحمت کشم در فیدان 🙂

 

محمد زارع

یک سال پیش که با فیدان آشنا شدم تصورم این بود که فیدان هم مثل بقیه پایگاه‌های خبری مرتبط با فیلم کوتاه پس از یک دوره هیجان اولیه، به درج اخباری هرچند روز یک‌بار و اطلاعات دست چندم بسنده خواهد کرد. ولی در آستانه یک‌سالگی آن و به همت دوستان عزیزی مثل هادی علی‌پناه خوشبختانه روزبه‌روز محتوای بهتری پیدا کرده و در همه زمینه‌های مرتبط با فیلم و انیمیشن کوتاه فعالیت مثمر ثمری دارد.

به نظرم یکی از بهترین کارهایی که فیدان انجام داده نمایش فیلم‌های کوتاه از طریق سایت viddsee است. از این طریق می‌شود آثار خیلی از دوستان را دید. آثاری که پیش‌ازاین فقط در جشنواره امکان دیدنشان بود.

در زمینه نقد، فیدان تابه‌حال عملکرد مثبتی داشته هرچند از منتقدان بیشتری می‌شود استفاده کرد و اگر امکانش باشد از منتقدان باسابقه و شناخته‌شده‌تری بهره گرفته شود.

یکی از معضلات فیلم کوتاه در ایران پخش بین‌المللی و جشنواره‌ای آن است. در این یکی دو سالی که درگیر پخش فیلمم در جشنواره‌های خارجی بودم، شاهد این موضوع بودم که افراد سودجوئی هستن که به‌واسطه عدم شناخت فیلم‌سازان تازه‌کار از روند پخش آثار کوتاه در جشنواره‌ها، به‌دفعات از این عزیزان سو استفاده کرده و نه‌تنها مبالغ زیادی از آن‌ها دریافت کرده‌اند بلکه به خاطر عدم پخش مناسب، فیلم‌ها را از اعتبار انداخته‌اند. فیدان باید در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد و اطلاعات کافی و به‌روزی در اختیار مخاطبان خودش قرار دهد. ازجمله رتبه‌بندی و اعتبار جشنواره‌ها، موضوعیت جشنواره‌ها، اطلاعاتی در مورد مارکت‌ها و در کل روندی که یک فیلم کوتاه می‌تواند داشته باشد برای دیده شدن و افزایش مخاطب و همین‌طور کسب امتیازاتی برای پیشرفت فیلم‌ساز. البته ذکر یک نکته ضروری هست. اخیراً تب جشنواره‌ای بسیار فراگیر شده و کسانی هستند که فیلم تولید می‌کنند برای مطرح شدن در جشنواره. چند روز پیش در یک گروه تلگرامی متنی دیدم با این مضمون:

برای ساخت یک انیمیشن ۱۰۰ ثانیه‌ای احتیاج به یک فیلم‌نامه کوتاه داریم برای جشنواره‌های داخلی!

وقتی هدف جشنواره باشد و آن‌هم جشنواره‌ای خاصی با تایم محدود، مشخص است که نتیجه چه خواهد شد. امیدوارم فیدان بتواند زمینه‌ساز آگاهی بیشتری برای نسل جوان فیلم‌ساز باشد تا اگر صاحب‌فکر و اندیشه‌ای هستیم آن را با عشق به تصویر بکشیم. معتقدم اگر فیلمی با آگاهی و عشق خلق شود راه خودش را پیدا خواهد کرد.

طبق گفته هادی عزیز قرار هست که انیمیشن‌های کوتاه مطرح جهان هم در فیدان معرفی و نقد شوند. چون خودم در زمینه انیمیشن فعالیت می‌کنم خبر خوشحال‌کننده‌ای برایم بود. امسال سال خوبی برای انیمیشن کوتاه کشورمان بود. آثار کوتاه دوستان عزیزم مخاطبان زیادی در سراسر جهان پیدا کردند و افتخارات بسیاری برای ایران کسب شد. آثاری که بسیاری از آن‌ها توسط هنرمندان مستقل دور از پایتخت و در شهرهای مختلف تولید شدند. پیشنهاد می‌کنم این هنرمندان و استودیوهای مستقل بیشتر شناسایی و معرفی بشوند.

درنهایت از زحمات تیم محترم و سخت‌کوش فیدان سپاسگزارم و آرزوی موفقیت دارم برای همه عزیزان فعال در عرصه فیلم و انیمیشن کوتاه.

 

کاوه قهرمان

سال‌های سال ما فیلم کوتاهی‌ها در تکاپوی آن بودیم که کمی در این هیاهوی سینمای حرفه‌ای به ما هم توجه کنند. بزرگ‌ترها و به‌اصطلاح حرفه‌ای‌ترها جدی‌مان بگیرند و ما را هم بین خودشان پذیرا باشند. کمی که گذشت به‌درستی فهمیدیم که این اتفاق نمی‌افتد، که همان بزرگ‌ترها نمی‌خواهند که بیافتد و از همه مهم‌تر اینکه ما نیازی نداریم که کسی جدی‌مان بگیرد. کم‌کم یاد گرفتیم که خودمان باید خودمان را جدی بگیریم و روی پای خودمان بایستیم. فیلم‌های خودمان را ساختیم بی‌دغدغه وصل شدن به سینمای به‌اصطلاح حرفه‌ای (منهای چند استثنای انگشت‌شمار). حالا خودمان حرفه‌ای هستیم و حرفه‌مان فیلم کوتاه است. و فیلم‌هایمان بهتر، کامل‌تر و سینمایی‌تر از همان بزرگ‌ترهاست و حضورهای جهانی‌مان بیشتر از آن‌ها. و دنیایی‌مان به‌مراتب حرفه‌ای‌تر و سینمایی‌تر و آرمان‌هایمان بارها و بارها عمیق‌تر و بزرگ‌تر. هرچند که ممکن است این گفته به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

اتفاقات زیادی بودند که در سال‌های اخیر نمود و زمینه‌ساز آنچه گفتم بودند… که در کوتاهی این نوشته نمی‌گنجد اما، یکی از این اتفاق‌ها که ازقضا، از تازه‌ترین آن‌ها هم بود اما در ادامه همان مسیر درست، ایجاد فیدان بود که امروز یک‌ساله شد. اینکه ما همچون دیگر ابعاد فیلم‌سازی به این مسئله توجه کنیم که نیاز داریم یک وب‌سایت تخصصی و به‌روز داشته باشیم، که فقط اخبار خودمان را پوشش دهد، که در آن فیلم ببینیم، همدیگر را حرفه‌ای نقد کنیم و تأکید می‌کنم به دور از دنیای پرزرق‌وبرق و پلاستیکی بزرگ‌ترها، واقعاً حرفه‌ای باشیم.

امیدوارم فیدان در سال‌های بعدی هم به همین روند روبه‌جلو ادامه دهد و در این مسیر همچون بسیاری از اتفاقات خوب دیگر فیلم کوتاه که کم‌دوام بودند نباشد و پرقدرت به مسیر خود ادامه دهد و نقشه راه اصلی را گم نکند که همان است که اول گفتم: ما به کسی نیاز نداریم که جدی‌مان بگیرد، خودمان باید دنیای حرفه‌ای و تخصصی فیلم کوتاهمان را بسازیم.

 

سهند کبیری

ما فیلم کوتاه می‌سازیم تا به دنبال دریچه جدیدی باشیم، تا افق‌های دید محدودمان را ذره‌ای گسترش دهیم. ما از این سینمای رخوتناک امروز خسته شده‌ایم. چه خوب که فیدان هم همین‌طور… خوشحالیم. 🙂

 

کاظم ملایی

فیدان جانِ من، زادروزت مبارک…

ایرانیان نخستین مردمان جهان بودند که روز تولدشان را جشن می‌گرفتند. هرودوت مورخ یونانی در کتاب تواریخ خود می‌نویسد: «در میان همه روزهای سال، روزی که بیش از همه توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود، زادروزشان است.» امروز زادروز خواهر کوچکم «فیدان» است. او دقیقاً یک سال پیش در چنین روزی عضو جدید خانواده‌ پرجمعیت ما شد. برایش یک کیک پرتقالیِ گرد پخته‌ام و آن‌را با یک شمع و تکه‌های توت فرنگی و کلی خامه‌ تازه تزئین کرده‌ام. چشم‌هایم را آهسته می‌بندم و برایش بهترین آرزوها را می‌کنم: «فیدان جانِ من، زادروزت مبارک! … پیر شی دختر.» ❤️

 

پویا نبی

باید برای آستانه یک سالگی چیزی نوشت، شاید از جادوی فیلم کوتاه، از این جنون فرهنگی، از قصه‌هایی که در سر داریم و اغلب به بار نمی‌نشیند، از اینکه فیلم کوتاه محل آزمون خطر است، از اینکه فیلم کوتاه مدیومی مستقل دارد و هر روز در کشور ما بالنده‌تر می‌شود! اما راستش ایمانی به این سخنان ندارم دیگر، تردیدی بس بزرگ و البته عجیب در مواجهه با هنر فیلم کوتاه چند صباحی است گریبانم را گرفته، سوال اصلی این است: انتهای این مسیر کجاست؟ نه هویت فرهنگی، نه حامی و نه مکان درستی برای دیده شدن و قضاوت… باورش دشوار است اما به مانند عاشقی می‌مانم که در مقابل معشوقش دچار تردید شده. اما با همه تلخ کامی‌های روز افزونم و دل چرکینی‌های این حوزه برای شما و مخاطبینتان روزهای درخشانی را آرزو دارم و نیک می‌دانم فعالیت رسانه‌ای آن هم در حیطه فیلم کوتاه در سرزمین ما کاری بس دشوار است، امیدوارم همه با هم صدمین سالگرد افتتاح فیدان را جشن بگیریم، به امید روزهای خوش آینده.

یکم تیر ماه هزار و سیصد و نود پنج خورشیدی

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3472