فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه برای هشتمین سال پیاپی قصد دارد از بین فیلم‌های کوتاه تولیدشده بین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بهترین فیلم کوتاه سال ۱۴۰۱ را به‌انتخاب اعضای تحریریه خود معرفی کند.

مقدمه

جمع‌بندی‌های پایان سال نشریات هنری بیش از آنکه تکلیفی مرسوم باشند، بخشی از لذت نقادی‌اند. بخشی از فرآیندی که می‌شود آن را «اشتراک لذت» نامید. علاوه بر ماجراجویی در میانه تازه‌ها و تازه‌واردها، و نیز پیگیری فرآیند خلاقه نام‌های آشنا از خلال آثار تازه‌شان، و همین‌طور یک نوع بازی حافظه برای یادآوری و یادداشت ماحصل یک‌ساله فیلم‌بینی و نقادی و سینماورزی، بیشتر به ارائه یک کارنامه نقادی در پیشگاه مخاطبان نشریه می‌ماند. فیلم‌سازها اگر با فیلم‌ها و بعد کارنامه فیلم‌سازی‌شان شناخته و پاس داشته می‌شوند، منتقد هم با نقدها و مجموعه فیلم‌هایی که کنار هم می‌گذارد؛ در جهت ترسیم تصویری بزرگ‌تر، در جهت نمایاندن داشته‌ها و عیار دستاوردهای فیلم‌سازی و نقادی به‌صورت همزمان و هم‌عرض.

نیازی به توضیح اضافه نیست که ما در فیدان سال به سال فاصله دوری ــ حالا دیگر بسیار دوری ــ بین خودمان و آنچه سلیقه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی/دولتی حوزه فیلم کوتاه از بین تولیدات هرساله دستچین می‌کند حس می‌کنیم. از این گذشته، با توجه به مقایسه آمار تولید که قریب به دو هزار فیلم کوتاه را در سال شامل می‌شود و در نهایت فیلم‌هایی که وارد چرخه جشنواره‌های داخلی و خارجی می‌شوند، یعنی چیزی نزدیک به تنها دویست فیلم کوتاه در سال، به‌راحتی می‌توان با در نظر گرفتن اختلاف‌سلیقه فوق به این نتیجه رسید که چندان تمایلی برای محدود ماندن در این چرخه کوچک و بسته نداریم و برعکس دوست داریم فیلم‌های بیشتری ببینم. برخلاف جشنواره‌ها که حضورشان و محدودیت‌هایشان کاملا قابل درک و حتی ضروری است (البته در روندی سالم و استاندارد)، ما به‌عنوان یک نشریه تخصصی، به دست آوردن تصویری بزرگ‌تر و جامع‌تر از ماهیت فیلم کوتاه و تغییرات هر ساله‌اش را می‌پسندیم و طلب می‌کنیم. این شاید بزرگ‌ترین تفاوت ما باشد و در شرایطی که تفاوت نگاه را عامل اصلی تنوع و گستراندن افق‌های نو می‌دانیم، این تفاوت برای ما امتیازی کلیدی است.

از این رو تصمیم گرفته‌ایم با طراحی ساختاری تازه از تمامی فیلم‌سازان ایرانی مقیم و غیرمقیم در کشور دعوت کنیم تا با ارسال فیلم‌هایشان برای مجموعه ما، ما را در دست‌یافتن به این تصویر بزرگ‌تر و البته لذت دیدن فیلم‌هایشان همراهی و حمایت کنند.

لازم می‌دانیم تأکید کنیم که این فراخوان، فراخوان یک جشنواره نیست و آثاری که در نهایت وارد فهرست نیمه‌نهایی و نهایی اعضای تحریریه فیدان خواهند شد داوری نخواهند شد و هیچ نوع جایزه نقدی یا غیرنقدی دریافت نخواهند کرد. حتی بسترهای احتمالی نمایش آثار نهایی تناسبی با رفتار جشنواره‌ها نخواهد داشت و به‌شکلی منسجم و مستقل نخواهد بود. بلکه در صورت تصمیم بر چنین کاری، با اطلاع و اجازه صاحبان آثار و در همکاری با نهادهای فرهنگی دیگر، برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و همین‌طور هیچ مراسمی برای اعلام اسامی آثار نهایی برگزار نخواهد شد و این اطلاعات صرفا از طریق وب‌سایت فیدان اطلاع‌رسانی خواهد شد. از این رو و برای جمع‌بندی نهایی: این فراخوان یک جشنواره نیست و صرفا تداوم جمع‌بندی‌های مرسوم هرساله از بهترین فیلم‌های کوتاه به‌انتخاب تحریریه فیدان است که برای هشتمین سال پیاپی انجام خواهیم داد.

قوانین

  • فیلم‌سازان علاقه‌مند می‌توانند آثار خود را در فرصت مشخص‌شده در بخش قواعد فراخوان و از طریق پلتفرم Filmfreeway برای ما ارسال کنند. شرکت در این فراخوان آزاد و کاملا رایگان خواهد بود.
  • تمام فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن امکان شرکت در این فراخوان را خواهند داشت.
  • حداکثر زمان برای فیلم‌های کوتاه متقاضی حضور ۴۰ دقیقه است.
  • تمامی فیلم‌های کوتاهی که از سال ۱۴۰۰ تا پایان مهلت ثبت‌نام فراخوان آماده نمایش شده‌اند امکان ثبت‌نام دارند.
  • فیلم‌هایی که در سال‌های گذشته ثبت‌نام و موردی بررسی قرار گرفته‌اند امکان ثبت‌نام دوباره در این فراخوان را ندارند.
  • بعد از رسانه‌ای شدن فهرست فیلم‌های نیمه‌نهایی، امکان خارج‌کردن فیلم‌ها از فهرست فیدان میسّر نخواهد بود.
  • صاحبان آثار می‌توانند از طریق صفحه فیدان بر روی پلتفرم filmfreeway.com  نسبت به ثبت‌نام اثر خود اقدام کنند.
  • تمام فیلم‌سازان ایرانی که آثار خود را در داخل یا خارج از کشور تولید کرده‌اند امکان ثبت‌نام خواهند داشت. (فیلم‌سازان افغانستانی مقیم ایران نیز امکان ثبت نام دارند.)
  • هر یک از اعضای تحریریه فیدان می‌تواند فیلم یا فیلم‌هایی را خارج از فیلم‌های ثبت‌نام شده برای ارزیابی به سایر اعضای تحریریه پیشنهاد کند.
  • داشتن زیرنویس فارسی یا انگلیسی برای تمامی فیلم‌هایی که زبان آن‌ها فارسی نیست الزامی است.
  • ترجیح فیدان برای دریافت نسخه فیلم‌ها از طریق لینک خصوصی گوگل درایو است. لذا از فیلم‌سازان درخواست داریم حتما لینک گوگل درایو فیلم خود را در بخش نسخه بازبینی موجود در صفحه filmfreeway فیلم خود قرار بدهند. فیلم‌سازانی که از لینک Vimeo یا سایر بسترهای اشتراک‌گذاری استفاده می‌کنند بعد از ثبت‌نام حتما باید لینک گوگل درایو فیلم خود را به آدرس ایمیل hadi.alipanah@fidanfilms.com ارسال کنند (توجه داشته باشید که لینک گوگل درایو در حالت «درخواست برای تأیید از سوی صاحب‌اثر» قرار نداشته باشد).
  • ثبت نام برای تمام فیلم‌سازان رایگان است.
  • تمام اخبار و اطلاعیه‌های مربوط از طریق وب‌سایت و صفحه‌های رسمی فیدان به اطلاع صاحبان آثار ارسالی و مخاطبان خواهد رسید.
  • تصمیم در مورد موارد استثنا بر عهده اعضای تحریریه فیدان خواهد بود.

زمان‌بندی

انتشار فراخوان: ۱ مهرماه ۱۴۰۱

مهلت ارسال آثار: ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۱

اعلام فهرست نیمه‌نهایی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

اعلام فهرست نهایی: ۱ تیر ۱۴۰۲

برای ثبت‌نام روی تصویر یا لینک زیر کلیک کنید

لینک ثبت‌نام از طریق پلتفرم Filmfreeway

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=16073