کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی با عنوان «تمرین یا توهم؟» با حضور سعید عقیقی روز جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

به گزارش فیدان وب‌سایت تخصصی فیلم کوتاه، به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه، در این کارگاه آموزشی که در قالب مجموعه کارگاه‌های آموزشی بخش جنبی سیزدهمین جشنواره نهال برگزار شد عقیقی با انتقاد از سیستم آموزشی در دانشکده‌های سینمایی و نقد جو حاکم بر دانشجویان و هنرجویان یکی از اصلی‌ترین مقدمات را برای شروع فیلم‌نامه‌نویسی فرار از شبه‌فلسفه‌ها و انتزاع دانست.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به مراحل شکل‌گیری یک فیلم‌نامه نخستین مرحله فیلم‌نامه‌نویسی یعنی پیش‌فرض را به‌طور مفصل برای حاضرین در این جلسه شرح داد و به بررسی خط اصلی داستان در ساختار فیلم‌نامه با اشاره به فیلم‌نامه فیلم سینمایی «پدرخوانده» پرداخت.

عقیقی در ادامه این مبحث مرحله بعدی در فیلم‌نامه‌نویسی را با عنوان «مثلث فیلم‌نامه‌نویسی» عنوان و جزئیات این مرحله را تشریح کرد. وی ایده ناظر و ایده محرک را تعریف کرد و با طرح مثال‌هایی از فیلم‌نامه فیلم «دزد دوچرخه» آن را بررسی کرد.

وی پس از آموزش مبانی فیلم‌نامه‌نویسی در فیلم بلند به‌طور خلاصه نقاط قوت یک فیلم‌نامه کوتاه خوب را توضیح و مواد اولیه آن را مطرح کرد.

از دیگر نکات این کارگاه آموزشی حضور آیدا پناهنده کارگردان فیلم سینمای «ناهید» بود. سعید عقیقی با معرفی چند کتاب مهم فیلم‌نامه‌نویسی کوتاه و بلند و اولویت‌بندی آن‌ها این کارگاه آموزشی را به اتمام رساند.

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=3263