سردبیر: امسال نیز همچون سه سال گذشته فیدان با همراهی سه تن از بهترین طراحان پوستر که در حوزه فیلم کوتاه فعالیت دارند اقدام به انتخاب بهترین پوستر فیلم کوتاه سال کرده است. داوری این دوره را طاها ذاکر، نوید برهمند و سعید فروتن برعهده داشته‌اند. در نهایت پوسترهایی که در بیش از یکی از فهرست‌های حضور دارند به عنوان بهترین پوسترهای سال انتخاب شده‌اند.

بهترین پوسترهای فیلم کوتاه سال ۱۳۹۸

بهترین پوسترهای فیلم کوتاه سال ۱۳۹۷

بهترین پوسترهای فیلم کوتاه سال ۱۳۹۶

انتخاب‌های طاها ذاکر (بدون ترتیب)

طاها ذاکر

انتخاب‌های نوید برهمند (بدون ترتیب)

نوید برهمند

انتخاب‌های سعید فروتن (بدون ترتیب)

سعید فروتن

زبان فیلم فارسی، زبان پوستر انگلیسی! بزرگ‌ترین دغدغه‌ی شخصی من در طراحی پوستر فیلم‌ و این داوری توجه به این نکته بوده که چرا میل عجیبی در طراحی پوستر با تایپ انگلیسی وجود دارد؟! تعداد بسیار زیادی از پوسترهایی که برای داوری در اختیار ما قرار گرفته با تایپ انگلیسی طراحی شده‌اند. ما به عنوان طراح فارسی‌زبان از قابلیت‌های تایپ فارسی استفاده نمی‌کنیم به گمان اینکه انگلیسی زیباتر است! شاید ایراد در دانش ما طراحان از تایپ‌ها باشد نه تایپ‌فارسی، کما اینکه خیلی از این پوسترهای انگلیسی حتی در به کار بردن تایپ انگلیسی هم اشتباهات فاحشی دارند، از انتخاب تایپ‌فیس تا نحوه‌ی لی‌اوت در پوستر.

نکته‌ی دوم در پوسترها همین عدم هماهنگی تایپ و تصویر بود. خیلی از پوسترها به عنوان تصویرسازی یا عکس، بسیار نکات قوی و قابل قبولی داشتند. اما به عنوان پوستر، تایپوگرافی و لی‌اوت ضعیفی داشتند.

در انتخاب‌هایم سعی کردم پوسترهایی را معرفی کنم که این نکات را به خوبی رعایت کرده‌اند یا رویکردی متفاوت در طراحی پوسترفیلم ارائه داده‌اند.

انتخاب‌ها بدون ترتیب هستند. برای هر پوستر توضیح کوتاهی نوشته‌ام.

پوستر داش: طراحی عنوان دوزبانه برای فیلم و هماهنگی خوب با نوع کلاژ تصاویر نشان می‌دهد طراح علاوه تصویر قدرت خوبی در طراحی حروف و استفاده از آن دارد.

پوستر قرینه غریب: در نگاه اول انتخابش سخت بود، ترجیح می‌دادم پوستر کمی بیشتر نگاه مخاطب را درگیر کند. اما به دلیل فرم‌گرایی در طراحی پوستر و طراحی عنوان فیلم که هماهنگ با اسم فیلم بود انتخابش کردم.

پوستر کانگرو: عکس و قاب‌بندی خوب به همراه عنوان فارسی فیلم ویژگی بارز پوستر هستند. اگر لی‌اوت عوامل فیلم ترکیب بهتری در پوستر داشتند، بسیار پوستر بهتری می‌شد.

پوستر افتادن: کولاژ تصاویر و تبدیل دست‌نویس عنوان فیلم به پترن روی پوستر جالب توجه بود. ای کاش در اجرای کولاژ تصاویر و دست‌ونوشته‌ کیفیت بالاتری داشتند.

یک و بیست، یک و دویست: تصویر سازی و پالت رنگ خوب و قابلی دارد، تایپوگرافی و لی‌اوت پوستر هم درست و قابل قبول است.

قمیر: ترکیب‌بندی محکمی‌ دارد. استفاده‌ی سر پرنده به عنوان زمینه در قاب مشکی  جالب توجه است.

ترس خودش را جابجا می‌کند: نکته‌ی جالب توجه این پوستر برخورد متفاوت آن در طراحی پوستر فیلم است. جسارت خوبی دارد و فرم ارجاع خوبی به عنوان فیلم می‌دهد.


جمع‌بندی

بهترین پوسترهای فیلم کوتاه سال 1399

پوستر فیلم کوتاه «یک و بیست، یک و دویست» با سه رای بهترین پوستر سال و باقی پوسترها با دو رای بدون ترتیب

پیوند کوتاه: https://www.fidanfilm.ir/?p=15522